Notorický útěkář a ,,falešný baron" Franz von Werra: Uprchl z britského zajateckého tábora a opět se zapojil do bojů. Dokázal to jako jediný německý pilot

Notorický útěkář a ,,falešný baron&quote; Franz von Werra: Uprchl z britského zajateckého tábora a opět se zapojil do bojů. Dokázal to jako jediný německý pilot
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0) |Popisek: Franz von Weraa
16 / 04 / 2018, 14:00

Franz von Werra byl úspěšným německým stíhacím esem ve druhé světové válce, který měl na kontě 21 potvrzených sestřelů. ,,Kousek", jímž si vysloužil respekt, byl ,,velký" útěk z britského zajateckého tábora, pozdější návrat do vlasti a plnohodnotné zapojení do bojů.

Německý stíhací pilot se zapsal do historie svým ojedinělým útěkem z nepřátelských řad. Jako jediný německý pilot utekl z britského zajateckého tábora a ještě k tomu se vrátil plnohodnotně do bojů v probíhající válce.

Von Werra se rozhodl několik let před vypuknutím druhé světové války stát se pilotem u Luftwaffe, což se mu v roce 1936 splnilo. Brzy v něm jeho nadřízení objevili další z leteckých talentů, kterých měla Luftwaffe nespočet. Poté, co vypukla druhá světová válka, von Werra sloužil ve Francii v letce Jagdgeschwader 3. Přes pozdější nezpochybnitelné úspěchy si von Werra s oblibou počínal vychloubačně a chvástavě. Dokonce si sám sobě ,,udělil" titul baron. To však nezabránilo tomu, aby mu byl za jeho zásluhy udělen Železný kříž II. třídy.

psali jsme: VIDEO: Vánoční ,,zázrak" nad Brémami. Německé stíhací eso zachránilo posádku amerického bombardéru B-17. Riskoval přitom vlastní život

V roce 1940 se dostal nad Kentem jeho messerchmitt do hledáčku Britů a byl zasažen dvěma jejich piloty. Von Werrovi se podařilo nouzově přistát na poli, kde byl zajat Brity a převezen do zajateckého tábora ve městě Maidstone. Už tehdy však německé stíhací eso začalo spřádat plány na útěk. Za svého nuceného pobytu v Maidstone chtěl použít krumpáč, kterým měl kopat zákop, proti svým věznitelům a vzápětí utéct. Tento pokus však skončil nakonec fiaskem. Von Werru to však v žádném případě neodradilo.

Když jej Britové převezli do zajateckého tábora v Grizedale Hall v hrabství Cumbria, začal vymýšlet další troufalý plán, jak by mohl utéct. Zajatcům zde byly povoleny denní vycházky i mimo tábor. Von Werra přesvědčil další německé spoluvězně, aby ho kryli vozíkem s ovocem, a on tak mohl nepozorovaně přeskočit cihlovou zeď a utéct pryč z tábora. Později jej našli strážci v prasečím chlévu, von Werra jim však stačil utéct. Byl dopaden až o dva dny později, a přeložen na samotku s přísnějšími podmínkami.

V listopadu 1940 byl pak převezen do jiného zajateckého tábora Hayes Camp. Zde chtěl samozřejmě opět utéct, tentokrát s pomocí dalších Němců, kteří měli společně vykopat tunel na svobodu. Asi po měsíci usilovného dolování tunelu se napotřetí podařilo von Werrovi a jeho druhům utéct. Protože měl s sebou von Werra letecký oblek, vydával se za nizozemského pilota kapitána Van Lotta, který je ve službách RAF, a jenž se snaží zpět dostat ke své jednotce. Lstí se mu podařilo dostat až na letiště RAF v Hucknallu, kde byl vyslýchán, ale nikdo nepojal podezření, že se jedná o německého zběha. Když už chtěl pod záminkou testovacího letu uletět, byla jeho identita na poslední chvíli odhalena.

psali jsme: Jak sovětský pilot přežil svou smrt a ještě přechytračil nacisty

Von Werra byl po tomto dobrodružném útěku zpět poslán do zajateckého tábora Hayes Camp. Tam však plánoval svůj největší útěk. V roce 1941 Von Werru a další poslali do Kanady. Skupina zajatých Němců byla umístěna v Ontariu u Hořejšího jezera. Zde se pak zrodil ,,situační" plán Von Werry, který chtěl utéct do zatím neutrálních USA. 21. ledna 1941 provedl ,,kaskadérský" kousek, když z plného vlaku jedoucího z Montrealu vyskočil z okna.

Podařilo se mu pak dostat do amerického Ogdensburgu, kde se přihlásil sám na policii. Protože byl na americké půdě nelegálně, kontaktoval von Werra německý konzulát, který mu nakonec pomohl dostat se do Mexika. Než se von Werra dostal do vlasti, prošel i Barcelonou a Římem. Je až neuvěřitelné, že se mu tento útěk podařil. V dubnu 1941 byl opět v Německu, kde jeho příběh nacisté náležitě zheroizovali.

Von Werra se opět zapojil do bojů, když létal na ruské frontě. I když se mu podařil jeden z největších útěků v historii, štěstí jej opustilo 25. října 1941, kdy jeho letadlo zmizelo na hlídkovém letu poblíž nizozemského Vlissingenu. Pravděpodobně se jeho stroj vinou technické poruchy zřítil a von Werra, ,,nenapravitelný útěkář", v pouhých 27 letech zahynul.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace