Novorossijsk - sovětská letadlová loď dokonce horší než Admiral Kuzněcov ruského námořnictva

Novorossijsk - sovětská letadlová loď dokonce horší než Admiral Kuzněcov ruského námořnictva
Autor fotografie: Neznámý – http://www.defenseimagery.mil; VIRIN: DD-ST-86-06695, Volné dílo|Popisek: Letadlový křižník Novorossijsk
01 / 09 / 2022, 10:00

Byla Novorossijsk nejhorší sovětská/ruská letadlová loď? Během posledních desetiletí studené války začal Sovětský svaz vyvíjet lodě Projektu 1143, novou třídu válečných lodí, které by nesly letadla s pevnými křídly.

Tento hybrid kombinoval schopnosti křižníku a letadlové lodi, tedy něco, co ho odlišovalo od tehdejších letadlových lodí námořnictva Spojených států a britského Královského námořnictva. Třída Kyjev byla tedy označena jako letadlový křižník a Sověti tak vyřešili některé technické aspekty úmluvy z Montreux z roku 1936, která zakazovala válečným letadlovým lodím o výtlaku větším než 15 000 tun proplout průlivem v Istanbulu.

Video: YouTube

Stejně jako u třídy Moskva před tím, byla plavidla směsí typů lodí, kdy přední polovina připomínala křižník s řízenými střelami a zbytek lodi připomínal letadlovou loď. S délkou 273 metrů byla tato třída o celých 44 metrů kratší než tehdy nové lodě třídy Nimitz amerického námořnictva. Co se týče výtlaku sovětská loď s konvenčním pohonem měla plný výtlak necelých 42 000 tun, první jednotky třídy Nimitz měly výtlak 100 000 tun.

Přední část lodí Projektu 1143 byla navržena tak, aby pojala značné množství palebné síly, která zahrnovala osm protilodních střel SS-N-12 „Sandbox“. Každá z těchto střel SS-N-12, v Sovětském svazu známá jako 4K80, nesla vysoce výbušnou hlavici o hmotnosti 900 kg nebo 350 kilotunovou jadernou hlavici. Sandbox měl dosah 341 mil, přičemž údaje o zaměřování poskytovaly námořní hlídkové letouny Tu-95 umístěné na pobřeží nebo vrtulníky ze vzdušného křídla válečné lodi.

Hybridní lodě měly šikmou letovou palubu pod úhlem 6 stupňů, která začínala rovnoběžně s můstkem a běžela až k zádi a pokrývala tak asi dvě třetiny celkové délky lodi, zatímco polovina lodi si zachovala tradiční rozvržení křižníku. Třída Kyjev byla navržena pro provoz až 22 stíhaček Jak-38 s kolmým vzletem. Lodě však obvykle nesly pouze třináct letounů Jak-38 a asi 12 vrtulníků Ka-25, které zajišťovaly protiponorkový boj, či zaměřování střel přes horizont pro SS-N-12.

Sověti postavili a uvedli do provozu celkem čtyři lodě třídy Kyjev včetně podtřídy Baku a mezi původními třemi byl Novorossijsk z Projektu 11433/1143M. Novorossijsk byl pojmenován po městě Novorossijsk v Krasnodarském kraji v Rusku, největším ruském přístavu na Černém moři. Kýl lodi byl položen na konci září 1975 v bývalé sovětské černomořské loděnici v Mykolajivu na Ukrajině a spuštěna na vodu o tři roky později.

Novorossijsk vstoupil do služby u sovětské Tichomořské flotily v září 1982. V březnu 1984, se loď spolu se svou doprovodnou bitevní skupinou zúčastnila cvičení v Pacifiku. Letadlovému křižníku to moc nešlo. Podle zprávy v Airpower Journal z léta 1990 nazvané „Transformace sovětských námořních leteckých operací, důsledky pro americkou námořní strategii“ byla sovětská válečná loď v simulovaném cvičení napadena a vůbec se jí nedařilo. Když Novorossijsk simuloval útok nepřátelské letadlové lodi proti Sovětskému svazu, stroje Tu-95, které zajišťovaly obranu pobřeží u Kuril v simulovaném útoku navedly na uskupení lodi Novorossijsk asi 20 letounů Tu-22M, které svaz napadly. Úspěšné byly v cvičení i ponorky, které na „útočníka“ odpálily torpéda a řízené střely. Uskupení kolem lodi Novorossijsk přestalo existovat…

Svou poslední plavbu podnikla loď Novorossijsk v polovině roku 1991, těsně před rozpadem Sovětského svazu. Při operaci s ruským námořnictvem byla zachvácena vážným požárem ve strojovně a v roce 1995 byla prodána k sešrotování. Její sesterská válečná loď Kyjev byla prodána čínské společnosti a byla zrekonstruována na luxusní hotel, zatímco Minsk byl prodán do Číny, aby sloužil jako muzeum, ale údajně zkorodoval ve vnitrozemské laguně.

Lépe dopadla pouze loď podtřídy Baku pojmenovaná Admirál Gorškov. V roce 2004 byla prodána do Indie a nyní je vlajkovou lodí indického námořnictva pod jméneme INS Vikramaditya.

Zdroj: www.19fortyfive.com, history.com

 

Tagy článku