Nový Rakousko-uherský válečný koráb »ARCIVÉVODA KAREL«
foto: Ilustrovaný svět/válečný koráb »ARCIVÉVODA KAREL«
Češi byli už za Rakouska-Uherska fascinování námořními kolosy, pro které dodávala plzeňská Škoda děla a pancéřové pláty. Přinášíme přepis článku uveřejněného 18.12.1903 v Ilustrovaném světě nakladatele J.Otta. Představujeme kolos, zhotovený veskrze z materiálu tuzemského, válečný koráb ARCIVÉVODA KAREL.
Tento kolos zhotoven je veskrze z materiálu tuzemského a činí čest vyspělosti rakousko-uherských loďařů. Také děla na této válečné lodi jsou tuzemského původu a pocházejí veskrze ze závodu Škodových v Plzni.
Psali jsme
Třístěžňová fregata USS Constitution je v aktivní službě už od roku 1797 a je jedinou americkou válečnou lodí v aktivní službě, která se může...
»Arcikníže Karel« je 118,55 m. dlouhý, největší šířka měří pak 22 m. a střední hloubka 7,48 m. Zatížení 10.600 tun. Koráb jest z ocele nejlepší jakosti. Pancíř jest zhotoven ve Vítkovicích a váží 2922 tun.
Hlavní výzbroj korábu záleží ze čtyř čtyřiadvaceticentimetrových rychlopalných děl systému Škodova, umístěných na dvou pancéřových věžích. Počáteční rychlost jejich náboje 215 kg. těžkého jest 750 m. (za vteřinu) a vzdálenost, na kterou s nimi lze pracovati, jest 16 km.

Dalších dvanáct devatenácticentimetrových rychlopalných děl tvoří střed mezi těžkými a lehkými kusy. Výzbroj doplňuje celá řada malých rychlopalných děl.
Psali jsme
K českým vojenským dějinám neodmyslitelně patří také dějiny rakousko-uherského císařského a královského válečného námořnictva z let 1867-1918....
Stroje obrněnce jsou o čtrnácti tisících koňských silách a dodávají lodi rychlosti 19,25 námořských mil za hodinu.
Zdroj: digitalniknihovna.cz Ilustrovaný svět z 18.12.1903
Tagy