Obávaný Kapitán Hartmann: Se svou ponorkou potopil přes 100 tisíc tun nepřátelských lodí

Obávaný Kapitán Hartmann:  Se svou ponorkou potopil přes 100 tisíc tun nepřátelských lodí
23 / 01 / 2020, 12:00

Německé druhoválečné eso Hartmann. Nikoli však Erich Hartmann, stíhací pilot, kterého za sestřelení 345 (352) letadel a mj. napadení "továrny na chleba" odsoudili v SSSR na 25 let nucených prací, ale Werner Hartmann. Ponorkový velitel, který měl na kontě 26 potopených lodí s celkovým výtlakem 115 tisíc tun. Proslul mj. velmi dlouhou - 200 dní trvající - misí na palubě velké oceánské ponorky U 198. Dokázal během ní potopit osm lodí. "Patřil ke staré gardě... ve válce se vysoce osvědčil," řekl o něm admirál Dönitz.

Werner Hartmann se narodil 11. prosince 1902 v Sasku. V dubnu 1914 nastoupil do Královské pruské kadetní školy a o tři roky později na Vojenskou akademii v Berlíně, kterou absolvoval v roce 1921 a zahájil aktivní službu u Říšského námořnictva (Reichsmarine) Výmarské republiky. První lodě, kterým samostatně velel, byly ve 30. letech torpédovky Seeadler a Albatros. V roce 1935 přestupuje do ponorkového loďstva a během španělské občanské války patroluje ve španělských vodách jako kapitán-poručík a velitel ponorky U 26 (první člun oceánského typu IA). Jeho prvním dozorčím důstojníkem byl Günter Prien, další z ponorkových es, které během druhé světové války potopí přes 30 lodí s výtlakem 200 tisíc tun a mj. také bitevní loď HMS Royal Oak kotvící na britské hlavní námořní základně ve Scapa Flow.

U 37

První fázi druhé světové války absolvoval na palubě ponorky U 37 v hodnosti korvetního kapitána jako velitel 6. ponorkové flotily ("Hundius"). Kromě dlouhé řady dopravních lodí napadla ponorka v dubnu 1940 také britský lehký křižník třídy Town. Posádka slyšela dvě detonace, ale musela následně unikat lodím doprovodu. Po vynoření viděl Hartmann v oblasti domnělých zásahů křižníků množství trosek. Těžko říci, koho zasáhli: žádný křižník třídy Town toho dne zasažen ani potopen nebyl.

Werner Hartmann za necelý rok války potopil jako druhý z ponorkových velitelů přes 100 tisíc tun nepřátelských lodí a 9. května 1940 dostal jako čtvrtý důstojník ponorkového loďstva Rytířský kříž.

Byl také jedním z prvních, kterým byla svěřena ponorka nového typu: U 198 typu IXD2. Delší, těžší a rychlejší než předchozí typ C. S dosahem až 43900 km (23700 námořních mil) a 213 km (115 námořních mil) pod vodou. Hartmann na U 198 absolvoval od 9. března 1943 200 dnů trvající misi v Indickém oceánu. Během ní potopil s jistotou sedm lodí (čtyři britské, americkou, řeckou, nizozemskou) s celkovým výtlakem 36778 tun, a jednu pravděpodobně.

Ponorky typu IX (www.naval-encyclopedia.com)

V lednu 1944 jej admirál Dönitz jmenoval velitelem ponorek ve Středomoří a 5. listopadu dostal již v hodnosti námořního kapitána k Rytířskému kříži dubovou ratolest. Závěr války jej ještě zastihne v roli velitele 6. granátnického pluku 2. divize námořní pěchoty čelícího západním spojencům při obraně průplavu císaře Wilhelma. V roce 1956 se vrátil do služby u Spolkového námořnictva (Bundesmarine) a velel výcvikovému pluku. Zemřel 26. dubna 1963.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace