Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14

Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14
Autor: User:Jno – Open Museum, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=936844|Popisek: Bartini VVA-14, v múzeu Monino
22 / 05 / 2018, 19:00

Jednalo se o projekt sovětského inženýra Roberta Bartiniho, který chtěl vymyslet nový prostředek s nosností lodě a rychlostí letadla na mezikontinentální přepravu. Tento stroj měl být ještě k tomu obojživelný a měl být schopný vzletu a přistání.

Letadlo mělo velký trup s obrovskými plováky, mezi kterými byl centroplán a kabina pilota. Stroj využíval dva motory typu D-30M pro let dopředu. Na svislý let letadlo používalo 12 motorů typu RD-36-35PR. Byly vyrobené pouze dva kusy tohoto unikátního obojživelného letadla. 

První prototyp s označením VVA-14-1m byl vyrobený v červnu 1972. V tomto roce se uskutečnil i první oficiální let, a to 4. září 1972.

Celkově se vykonalo okolo 100 letů, při nichž byla dosažena maximální rychlost 260 km/h. Zkoušky probíhaly do roku 1975. V tomto roce se všechny testy a zkoušky zastavily z důvodu přetrvávajících problémů těchto strojů, jež se týkaly vzletových či přistávacích schopností. ,,Obojživelník" tak byl odsunut na vedlejší kolej na úkor jiných projektů. Vrak tohoto stroje můžeme dnes vidět ve vojenském muzeu v Moninu nedaleko Moskvy.

Technické parametry:
Posádky: 3
Délka letadla: 26 m
Rozpětí křídel: 30 m
Výška: 6,80 m
Max. vzletová hmotnosťt 52 tun
Počet motorů: 2x D-30M
Zdvižné motory: 12x RD-36-35PR
Max. rychlost ve vzduchu: 760 km/h
Max. dolet: 2500 km

Zdroje: Urbanghostsmedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace