Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14

Obojživelné sovětské letadlo Bartini VVA-14
Autor fotografie: User:Jno – Open Museum, CC BY 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=936844|Popisek: Bartini VVA-14, v múzeu Monino
22 / 05 / 2018, 19:00

Jednalo se o projekt sovětského inženýra Roberta Bartiniho, který chtěl vymyslet nový prostředek s nosností lodě a rychlostí letadla na mezikontinentální přepravu. Tento stroj měl být ještě k tomu obojživelný a měl být schopný vzletu a přistání.

Letadlo mělo velký trup s obrovskými plováky, mezi kterými byl centroplán a kabina pilota. Stroj využíval dva motory typu D-30M pro let dopředu. Na svislý let letadlo používalo 12 motorů typu RD-36-35PR. Byly vyrobené pouze dva kusy tohoto unikátního obojživelného letadla. 

První prototyp s označením VVA-14-1m byl vyrobený v červnu 1972. V tomto roce se uskutečnil i první oficiální let, a to 4. září 1972.

Celkově se vykonalo okolo 100 letů, při nichž byla dosažena maximální rychlost 260 km/h. Zkoušky probíhaly do roku 1975. V tomto roce se všechny testy a zkoušky zastavily z důvodu přetrvávajících problémů těchto strojů, jež se týkaly vzletových či přistávacích schopností. ,,Obojživelník" tak byl odsunut na vedlejší kolej na úkor jiných projektů. Vrak tohoto stroje můžeme dnes vidět ve vojenském muzeu v Moninu nedaleko Moskvy.

Technické parametry:
Posádky: 3
Délka letadla: 26 m
Rozpětí křídel: 30 m
Výška: 6,80 m
Max. vzletová hmotnosťt 52 tun
Počet motorů: 2x D-30M
Zdvižné motory: 12x RD-36-35PR
Max. rychlost ve vzduchu: 760 km/h
Max. dolet: 2500 km

Zdroje: Urbanghostsmedia.com

Tagy článku