Autor fotografie: Wikimedia Commons, neznámý autor|Popisek: Obrněné vozidlo Lanchester
Lanchester představoval britské obrněné vozidlo v konfiguraci 6x4., vyráběné na konci dvacátých let a začátkem let třicátých.
V roce 1927 byl udělen kontrakt společnosti Lanchester Motor Company na projekt šestikolového obrněného vozidla. do roku 1928 následně vznikly dva prototypy - D1E1 a D1E2, které odlišovala jiná výzbroj a tvar věže, prototyp D1E2 byl navíc osazen zadními dveřmi pro rychlý únik posádky. Obě věže byly otočné a poskytovaly tedy posádce daleko větší přehled. Při testech se však záhy zjistilo, že použitý podvozek je nedostatečně pevný pro sedmitunové vozidlo a měla se tak zjednat náprava.
Délka obrněného vozidla činila 6,10 m, mohlo pojmout čtyřčlennou posádku. Lanchester poháněl šestiválcový motor Lanchester o výkonu 67 kW. Maximální rychlost činila 72 km/h a dojezd 320 km. Co se týče výzbroje, hlavní zbraň tvořil kulomet Vickers ráže 12,7 mm, sekundární pak dva kulomety Vickers ráže 7,7 mm. Opancéřovaný trup Lanchesteru byl tvarově podobný obrněnému vozidlu Rolls-Royce, které bylo vyvinuté v roce 1914, a které bylo ve službě až do roku 1944.
Lanchestery prokázaly dobré terénní schopnosti, byly spolehlivé a jejich údržba byla snadná. Na druhé straně měl přirozeně i nevýhody. Vozidla se ukázal být moc velká, hmotnost též nebyla nejmenší a jejich rychlost pro průzkumné mise, které měly původně Lanchestery plnit, příliš pomalá. Když se objevily jiná vozidla, která měla plnit průzkumné účely, jako například lehké průzkumné vozidlo Morris, byly Lanchestery přiděleny do britských kolonií, aby zde vykonávaly policejní dohled.
V roce 1929 byly přiděleny první Lanchestery 11. husarskému pluku, ale trvalo vzhledem k pomalým dodávkám 5 let, než byla tato jednotka jimi vybavena. Několik desítek vozidel bylo odesláno do Egypta jako reakce na italskou invazi do Etiopie v roce 1935. Na konci 30. let pak byla většina Lanchesterů odeslána na Dálný východ a přidělena k plukům Selangor a Perak Malajského dobrovolnického sboru a rovněž k Singapurskému dobrovolnickému sboru.
Vozidla se tak zúčastnila i bitvy o Malajsii proti Japonsku, odehrávající se na konci roku 1941 a začátkem následujícího roku. Nicméně malajská kampaň skončila pro spojené britské, malajské, indické a australské síly fiaskem, zvýrazněném pádem strategicky důležitého Singapuru. Katastrofě tak nemohly zabránit ani britské Lanchestery, kterých navíc nebyl dostatečný počet.
Několik vozidel bylo věnováno také belgické armádě. Nakonec válku přežil jen jeden Lanchester, a ten je vystaven v tankovém muzeu v Bovingtonu.
Zdroj: militaryfactory.com