Obrněnec vz. 23 Želva dělal čest svému jménu – pomalý a těžký

Obrněnec vz. 23 Želva dělal čest svému jménu – pomalý a těžký
Autor fotografie: Autor: Neznámý – http://utocnavozba.wz.cz/foto/oa23-2.jpg, Volné dílo|Popisek: Želva
27 / 09 / 2021, 10:00

Prvním z nedostatků byla astronomická cena vozidla a zdaleka nebyla poslední. Pancéřová karoserie postrádala otočnou věž, takže byla osazena čtyřmi kulomety, navíc zastaralými typu Maxim s vodním chlazením.

Vzhledem k čtyřkolovému podvozku bylo vozidlo z roku 1923 o hmotnosti 7,7 t neúnosně těžké a nemohlo se pohybovat mimo komunikace. Zavedení Želvy do výzbroje armády jako OA vz. 23 bylo vlastně jen polooficiální a vojáci se nepraktických obrněnců, které sloužily jako výcviková vozidla, při první příležitosti rádi zbavili. Většina byla odprodána do Rakouska, kde se „Želvy“ dočkaly koncem třicátých let nasazení v rámci policie. Jeden podvozek odkoupený od armády používali údajně ještě dlouho po válce čeští kolotočáři.

Video: YouTube

Při konstrukci OA vz. 27 byla stejně jako u OA vz. 23, ale ji mnohých zahraničních vzorů použita koncepce dvou řidičů. Jednalo se o poznatek z doby první světové války, především v Rusku. Těžké a nemotorné obrněné automobily měly velký problém a otáčením, zvláště na tehdejších úzkých silnicích. Riskovaly při tom zapadnutí úzkých kol v terénu při sjetí do luk či polí. Bezpečnější bylo couvat, jenže řidič neviděl přes pancéřovou korbu dozadu, vystrkovat hlavu bylo riskantní a zrcátka obvykle v boji vzala za své. Proto měl OA vz. 27 řidiče vpředu i vzadu. Místo standardních pneumatik s dušemi, které nebyl problém prostřelit, měl kola s plnými gumovými obručemi. Výzbroj tvořily dva těžké kulomety vz. 7/24 (rakouský Schwarzlosse transformovaný zbrojovkou Františka Janečka pro ČS armádu) chlazené vodou, z nichž jeden byl lafetován v čelním pancíři korby a druhý v otočné věžičce. Celkem bylo vyrobeno 15 OA vz. 27, které sloužily u pluku útočné vozby v Milovicích až do okupace republiky.

Koncem třicátých let byly nasazeny proti bojůvkám nacistického Freikorpsu v pohraničí a následně pravděpodobně sešrotovány. Do současnosti se z OA vz. 27 nedochoval žádný.

Zdroj: Francev, V.: Československé tanky, obrněná auta, obrněné vlaky a drezíny 1918 – 1939

 

Tagy článku