Obrněný vlak „Železnjakov“

Obrněný vlak „Železnjakov“
Popisek: pomocná lokomotiva El-500 vystavená jako památník v Sevastopolu
29 / 04 / 2019, 13:00

Obrněný vlak č.5 Pobřežní obrany Hlavní základny Černomořské flotily „Železnjakov“ byl vyroben ve spolupráci sevastopolských loděnic a sevastopolského depa.

Výroba byla slavnostně ukončena 4. listopadu 1941, kdy se slavnostní ceremonie účastnil sám viceadmirál Černomořského flotu. 

Jméno Železnjakov dostal po hrdinovi občanské války, A. G. Železnjakovi, který padl při pokusu probít se do Oděsy. 

V sestavě byla obrněná lokomotiva Ov, neobrněná lokomotiva El-500 a 4 čtyřosé vagony. Výzbroj tvořily 3 námořní děla 34-K ráže 76,2 mm, dva protiletadlové kanony vz. 1902/1930 ráže 76 mm, 8 minometů ráže 82 mm a 15 kulometů, včetně protiletadlových kulometů DŠK. 

Kolejový zepelín - nacistický vlak s vrtulí

Svůj první bojový křest prodělal tento obrněný vlak hned 3 dny po skončení výroby, 7. listopadu 1941. Tehdy ničil nepřátelskou pěchotu u obce Duvankoj a také zničil nepřátelskou dělostřeleckou baterii v údolí Belbek. 

Vlak několikrát změnil svou kamufláž, přičemž se často střídaly různé pruhy s kamuflážními skvrnami. Koncem roku 1941 byla také pozměněna jeho výzbroj, místo 4 minometů ráže 82 mm dostal nově 3 minomety ráže 120 mm a 3 kulomety navíc.

Pozemní vlak na gigantických kolech měl ,,brázdit" Aljašku

Během let 1941 a 1942 prodělal Železnjakov 140 bojových akcí, přičemž od 7. ledna do 1. března 1942 zničil 9 bunkrů, 13 kulometných hnízd, 6 podzemních krytů, 1 těžkou baterii dělostřelectva, 3 letadla, 3 automobily, 10 vagonů s vojenským materiálem a něco kolem tisíce vojáků. 15. června 1942 se Železnjakov potkal s kolonou nepřátelských tanků a 3 z nich zničil. 

Železnjakov se často skrýval v tunelech a vedl palbu v noci. 26. června 1942 jej Luftwaffe zastihla v Trojickém tunelu. Jeden konec tunelu byl zasypán po výbuchu bomb, i samotný vlak byl poškozen. Kameny zasypaly druhý obrněný vagon. V něm přišlo o život 19 vojáků a pouze 5 přežilo. V noci pak Železnjakov prováděl palbu z druhého konce tunelu. Osádka se druhý den pokusila s vlakem ustoupit, ale musela se stáhnout zpět do tunelu před Luftwaffe. Výbuchy leteckých bomb pak zasypaly druhý konec tunelu a osádka jej musela opustit a do 3. července 1942 bojovala jako pěchota poblíž Kilenbalki.

Němci po dobytí oblasti odkryli tunel a vlak ukořistili. Dovyzbrojili jej několika německými houfnicemi ráže 105 mm a používali jej pod názvem „Princ Eugen“. Ten se účastnil bojů v oblasti, než byl 8. 5. 1944 zničen na nádraží v Sevastopolu. 

Zajímavosti

  •  německými vojsky byl tento vlak přezdíván „Zelený přízrak“
  •  neobrněná lokomotiva El-500, která sloužila pouze jako pomocná stojí dodnes v Sevastopolu jako památník.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace