Oko za oko se zde neuplatnilo, akt milosrdenství ano. Americký major ušetřil ,,padajícího" Japonce po sestřelu jeho letounu

Oko za oko se zde neuplatnilo, akt milosrdenství ano. Americký major ušetřil ,,padajícího&quote; Japonce po sestřelu jeho letounu
Autor: US Navy, Wikimedia Commons|Popisek: Padající japonský pilot
28 / 01 / 2021, 10:00

Americký major a pozdější brigádní generál William D. Dunham byl vysoce ceněným americkým pilotem a leteckým esem. V roce 1944 měl na mušce Japonce, který se snášel padákem ze sestřeleného letounu, Dunham však jeho život ušetřil, ač nemusel, protože Japonci běžně své nepřátelé takto sestřelovali.

William Dunham patřil k výrazným postavám americké válečné historie. Zapsal se do ní jako velmi schopný pilot a letecké eso, které létalo na strojích P-47 Thunderbolt a P-51 Mustang během druhé světové války.

Dunham se narodil v roce 1920 v Takomě ve státě Washington. Vystudoval střední školu v Idahu, jakož i univerzitu. Jeho kroky dále směřovaly k letectvu, kde našel své uplatnění. Absolvoval letecký výcvik v Santa Monice a později byl mladík přidělen k 53. stíhací skupině, působil rovněž jako testovací pilot. V lednu 1943 Dunhama jeho nadřízení přidělili k 342. stíhací peruti v Austrálii a Novém Zélandu.

I když si vedl ve vzduchu více než zdatně, v roce 1944 při jedné misi ušetřil Japonce, který se snášel padákem z předtím sestřeleného letounu Dunhamem. Jak se vše seběhlo? Ve zmíněném roce plnil Dunham misi nad Filipínským mořem, kde probíhaly letecké bitvy mezi Japonci a Američany. Dunham zde znovu prokázal své schopnosti a sestřelil japonskou stíhačku Nakadžima Ki-43. Její pilot se přirozeně snažil ze stroje, odsouzeného ke zkáze, dostat pryč a použil padák.

Japonec tak byl na mušce Dunhama a mohl ho kdykoliv dorazit. A důvody k tomu jistě měl. Japonci totiž nezřídka sestřelovali své nepřátele, kteří ze svých strojů vyskakovali na padáku, a tak měl Dunham možnost, jak to oplatit ve stylu ,,oko za oko". Ale Američan volil v tomto případě akt milosrdenství a Japonce nesestřelil, i když to samozřejmě udělat mohl. Nejenže nepřítele nesposlal do věčných lovišť, ale nadto mu hodil ,,na cestu" záchrannou vestu. Nevíme ovšem, jestli Japonec i přesto přežil a zachránil se.

Když se Dunhama později ptali, proč Japonce nesestřelil, odpověděl úspěšný pilot, že se jednalo o ,,zásah shůry", jako by Bůh položil ruku na jeho rameno. Tento moment, který jej zapsal do historie, nedokázal uspokojivě vysvětlit.

Dunham pak pokračoval ve své úspěšné válečné kariéře a byla mu udělena řada prestižních vyznamenání jako například Kříž za vynikající službu či Záslužná legie. Dunham setrval u letectva do roku 1970, kdy odcházel s hodností brigádního generála. Zemřel v roce 1990 v 70 letech.

 

Zdroj: Warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace