Omyl německého císařského námořnictva: Těžký, opravdu hodně těžký křižník SMS Blücher?
Jednalo se o zdaleka nejtěžší křižník (když pomineme bitevní křižníky) až do příchodu německé třídy Admiral Hipper a americké třídy Des Moines. Ale jak se vlastně stalo, že už v roce 1908, více než 6 let před začátkem první světové války, patřila mezi křižníky i taková ,,bestie"?
Odpověď je poměrně jednoduchá. Bylo to omylem.
Když začala v roce 1906 Británie stavět HMS Invincible jakožto první bitevní křižník na světě, tak mělo německé císařské námořnictvo informace o tom, že se bude jednat pouze o zvětšenou verzi pancéřového křižníku s vyšší maximální rychlostí.
psali jsme: Císařův korzár potopil 30 lodí, nakonec ale skončil pod děly australského křižníku
Samozřejmě proto začali se stavbou vlastní odpovědi - křižníku Blücher. Původně se mělo jednat o celou třídu lodí, nicméně již v průběhu stavby se německé císařské námořnictvo dozvědělo, jak velkou chybu se stavbou udělali. Britská loď totiž ve skutečnosti měla k (tehdy obvyklým) pancéřovým křižníkům opravdu daleko. Byla vybavena děly stejných ráží, jako nejmodernější bitevní lodě typu Dreadnought. Rovněž měla silnější pancéřování než křižníky a navíc byla ještě o něco rychlejší. Zkrátka se přišlo na to, že SMS Blücher bude již při spuštění na vodu zcela deklasován.
psali jsme:HMS Dreadnought: bitevní loď s vlastním kocourem
To se ale vztahovalo pouze na boj proti bitevním křižníkům. V případě boje proti pancéřovým či chráněným křižníkům by naopak zcela deklasoval jakéhokoli potenciálního soupeře.
Štěstí této lodi ale opravdu nepřálo a v jediné velké bitvě (u Dogger Banku) se potkala s těžkými britskými plavidly a po delším odstřelování se potopila. Tím byl v roce 1915 zpečetěn osud zajímavé lodi, předem odsouzené ke zkáze.
Zdroj: Warships.cz Pavel Sláma
Tagy článku