Autor fotografie: U.S. Navy / Public Domain / Wikimedia Commons|Popisek: Captured V-2 missiles aboard the U.S. Navy aircraft carrier USS Midway
Odpal jedné z Hitlerových zázračných zbraní, raket V-2, se za účasti Wernhera Von Brauna odehrál na palubě americké letadlové lodi USS Midway.
Po porážce nacistů Spojenci hladově studovali ukořistěné německé technologie. Logicky tedy zaujala i německá raketa V-2. Supersonická raketa byla odpovědí na spojenecké bombardování německých měst. Více než 3000 raket bylo odpáleno na města ve Velké Británii. Američané na konci války ukořistili mnoho materiálu, ze kterého mohli složit desítky funkčních raket a navíc získali i mnoho německých raketových vědců. Proběhlo tedy mnoho testů a v roce 1947 došlo ke zrození Operace Sandy na otestování odpadu rakety z paluby lodi.
Operace Sandy a platforma USS Midway
Zbývalo vybrat platformu a nakonec byla zvolena letadlová loď USS Midway CV 41 s velkou kovovou palubou, což bylo jednou z podmínek. USS Midway byla využívána až do roku 1992 a mimojiné byla součástí operace Pouštní bouře. Mezi další výhody této lodi patřily kapacita výtahů a velký protipožární tým. Na loď byly naloženy dvě rakety V-2, hasiči uspořádali mnoho cvičení vzhledem k množství paliva které raketa nesla. To vše pod přísným dohledem ozbrojených stráží. Když bylo vše připraveno, vyplula USS Midway v doprovodu čtyř torpédoborců na moře. Na palubu se nalodily i VIP osobnosti jako admirál Forrest Sherman a admirál William Blandy.
Technické výzvy při integraci rakety V-2 na USS Midway
Jedním z největších technických problémů při přípravě Operace Sandy bylo přizpůsobení rakety V-2 pro start z paluby letadlové lodi. Raketa V-2 na kterou spoléhal Adolf Hitler, byla původně navržena pro odpalování ze stacionárních pozic na pevnině a vyžadovala rozsáhlé úpravy, aby mohla být bezpečně odpálena z paluby plavidla. USS Midway byla vybavena speciálními podpěrami a systémem pro vertikální zvedání rakety do startovní pozice, což bylo klíčové pro zajištění její stability během startu. Kromě toho bylo nutné zajistit přesné tankování rakety na palubě, což vyžadovalo důkladné tréninky posádky, zejména hasičského týmu, kvůli vysoké nebezpečnosti paliva. Celý tento proces představoval logistickou noční můru, která se neobešla bez detailního plánování a řady testů, aby byla minimalizována rizika selhání.
_V-2_launch_(Operation_Sandy).jpg)
Úspěšná Operace Sandy a start rakety V-2
Dva roky po konci druhé světové války, dne 6. září 1947 asi 250 námořních mil od Bermud proběhly finální přípravy ke startu. Balistická raketa V-2 byla zdvižena do vertikální pozice a naplněna palivem. Paluba lodi se vyprázdnila a diváci se přemístili na ostrůvek letadlové lodi. Odpočítávání začalo. Během několika sekund po startu se raketa V-2 sklonila pod úhlem 45 stupňů, ale brzy došlo ke korekci a raketa pokračovala vzhůru. Nakonec vystoupila do výše asi 4 500 metrů, kde se rozpadla. I přes takto krátký let byl test hodnocen jako úspěšný. Prokázalo se, že odpal velkých raket se může stát součástí válečných schopností letadlových lodí a celý proces následně nabral rychlý spád. Schopnost lodí udeřit na velkou vzdálenost pomocí raket se zrodila díky Operaci Sandy.
Širší historický dopad Operace Sandy a odpalu V-2
Operace Sandy je významná nejen z technického hlediska, ale také z hlediska geopolitického a vojenského vývoje po druhé světové válce. Úspěšné odpálení rakety V-2 z paluby USS Midway v roce 1947 bylo jedním z prvních kroků vedoucích k integraci raketových technologií do námořních operací. Tento test položil základy pro budoucí vývoj námořních balistických raket, které se staly klíčovým prvkem v arzenálu jaderného odstrašení během studené války. Navíc se Operace Sandy odehrála v kontextu intenzivní rivality mezi Spojenými státy a SSSR, kde obě strany soutěžily o technologické prvenství v oblasti raketové techniky. Sovětský svaz, který rovněž ukořistil některé technologie V-2, však zaostával za Spojenými státy, což se projevilo i v rychlosti a efektivitě vývoje jejich vlastních balistických raket.
,_April_1949.jpg)
Zdroj: Hamptonroads Naval Museum, midwaycurrents.org, navalhistoria.com