Osud německé ponorky U-482: Oslnivý úspěch vystřídala ještě větší katastrofa

Osud německé ponorky U-482: Oslnivý úspěch vystřídala ještě větší katastrofa
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Britská korveta HMS Hurst Castle, která byla torpédována ponorkou U-482
20 / 09 / 2022, 10:00

V dnešním článku se budeme věnovat osudům německé ponorky U-482.

U-482 vyplouvala na svou první bojovou plavbu v době, kdy už byla ponorková válka dávno ztracena a U-Booty lovnou zvěří. Spojenci měli dostatek informací (ULTRA) a bojových prostředků, aby každou z nich mohli pronásledovat jako králíka až do nory. Kapitänleutnant Hartmut Graf von Matuschka, Freiherr von Toppolczan und Spaetgen, který ponorce velel, s ní vyplul 6. srpna 1944 z Kielu do norského Hortenu a poté mezi 14. a 16. srpnem do Bergenu. Byl to měsíc ponorkové katastrofy. Německý kapitán měl však náladu na změnu situace.

Od norského pobřeží vyplul společně s U-296 s upozorněním, že spojenci zintenzivnili hlídkování podél pobřeží. K dispozici měla Schnorchel, kterým doplňovala vzduch v ponořené pozici a zamířila severní cestou k Irsku. Při vynoření pak úspěšně používala detekční zařízení Wanz[e], a to na 10 km, např. v kvadrantu AF 7756. Podstatné nastalo 30. srpna v 15.40 v kvadrantu AM 5397.

S využitím Wanz na 170 cm se mu podařilo nakonec přiblížit ke konvoji CU 36 asi 50 námořních mil od Londonderry a v ponořené poloze se zaměřil přes ochranu na tanker o odhadovaných 7000 tunách. Ve skutečnosti torpédy z jedničky a čtyřky (T 3 Fat II) trefil Jacksonville (10 448 t). Zahynul Master Edgar Winter a dalších 77 mužů. Tanker byl rychle zahalen kouřem a plameny a ponorka měla dokonce možnost pozorovat periskopem, jak kolem hořící lodi krouží ochranné torpédoborce. Odvetu zaznamenal Matuschka v podobě výbuchů hlubinných náloží ve střední a velké vzdálenosti v kvadrantu AM 5623, kam se konvoj nyní dostal.

Následující den v 05.00 obdržel zprávu, že B-Dienst, německá zpravodajská služba, zaznamenala torpédování tankeru v 15.58. Po doplutí mu byl potvrzen. Další úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. HMS Hurst Castle, která měla ponorku zlikvidovat, byla zachycena v 08.12 v kvadrantu AM 5612. V 08.19 vystřelil Zaunkönig ze záďového torpédometu a po 3 minutách 13 sekundách uslyšel zásah zvukem naváděného torpéda. Zaznamenáno bylo asi 6 hlubinných náloží, z toho jen jedna poblíž. Zahynulo jen 17 mužů, zatímco 107 bylo zachráněno HMS AmbuscadeJízda U-482 pak pokračovala 3. září, kdy ponorka vystřelila Zaunkönig na parník aMatuschka se domníval, že vybuchl jen na konci své dráhy. Ve skutečnosti trefil Fjordheim (4115 t) z konvoje ONF 251.

Exploze zabila tři námořníky. HMCS Montreal posbíral 35 trosečníků z potopené lodi. Poslední úspěchy zaznamenala 8. září v kvadrantu AM 5387. Od 05.32 pozoroval kapitán konvoj HX 305 severoseverovýchodně od Tory Island z jeho středu. Měsíc stále svítil skrz mraky a v 05.51 vyšel železný žralok z trubice č. 3 na parník o odhadovaných 5000 grt. Zásah proběhl po pouhých 42 sekundách.Druhý výstřel minul kvůli své chybě, protože počítač zásahu nastavil na torpédo o rychlosti 40 uzlů. Jednička tedy nevyšla, ale čtyřka v 05.59 už ano. Výbuch zaznamenán po 2 minutách a 7 sekundách, tentokrát díky preciznějšímu Zaunkönigu.

Obě patrně trefila tanker Empire Heritage (15 702 t), na kterém zahynulo neuvěřitelných 112 lidí, včetně kapitána Master Jamese Jamiesona. Ztráta byla o to větší, že s ním šly ke dnu i tanky a nákladní vozy, ne pouze 16 000 tun paliva. Pětadvacet členů posádky, tři střelci, 20 pasažérů a signalista konvoje byli vyzvednuti ozbrojeným trawlerem HMS Northern Wave. V 06.25 se ponorka obrátila na východní kurs a projela kolem přídě a raftů potápějícího se tankeru, kde pozorovali trosečníky signalizující baterkami.

V 06.37 vystřelila U-482 na stojící tanker o odhadovaných 6000 tunách. Ve skutečnosti se jednalo o britskou záchrannou loď Pinto (1346 t), která se chopila své úlohy. Zvukem naváděné torpédo z trubice č. 4 zasáhlo po 37 sekundách. Master Lawrence Stanley Boggs, 8 členů posádky, 6 střelců a signalista zahynuli, stejně tak jako dva zachránění z Empire Heritage. Fregata HMS Inman vylovila 5 přeživších, zbylých 36 HMS Northern Wave. Úspěch U-482 byl na to dobu skutečně nebývalý.

Druhou plavbu už nepřežila, když ji nejdříve 24. listopadu objevil Sunderland 330. Squadrony a dalšího dne západně od Shetland potopila britská fregata HMS Ascencion se všemi 48 muži na palubě. 

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace