Osudové nedorozumění, které stálo život skoro 600 lidí. Srážka dvou obřích Boeingů jako nejhorší letecká katastrofa

Osudové nedorozumění, které stálo život skoro 600 lidí. Srážka dvou obřích Boeingů jako nejhorší letecká katastrofa
Autor fotografie: (CC0 1.0)|Popisek: Následky srážky dvou Boeingů
10 / 01 / 2023, 16:30

27. března 1977 došlo v oblíbené dovolenkové destinaci Tenerife k nejhorší letecké katastrofě v dějinách. Tehdy se srazily dva obří Boeingy 747 a zanechaly za sebou nevídanou tragédii v podobě 583 mrtvých cestujících.

27. březen 1977, nikdo netuší, že v oblíbeném turistickém letovisku Tenerife se schyluje k nejhorší letecké tragédii historie. Smutným účastníkem katastrofy se staly dva velkokapacitní Boeingy 747, jednalo se o let Pan Am 1736 a Let KLM 4805. V prvním jmenovaném letu bylo 380 cestujících a 16 členů posádky, v druhém pak 235 a 14 členů posádky.                             

Předzvěstí, nebo bychom mohli vlastně říct příčinou obrovského neštěstí, jež se mělo posléze odehrát, byl terorostický útok na sousedním ostrově Gran Canaria na letišti v Las Palmas. Krátce po 13h v terminálu letiště došlo k výbuchu malé bomby, kterou zde nastražila separatistická organizace Fuerzas Armadas Guanchas. Na letišti měla umístit ještě jednu bombu, proto bylo místo evakuováno a následně uzavřeno a lety musely být odkloněny na letiště Los Rodeos na ostrově Tenerife.

Nicméně pro technicky méně vybavené letiště Los Rodeos zmíněné rozhodnutí znamenalo poměrně velkou komplikaci, protože zdejší věž neměla moderní techniku a chyběl i větší personál, letiště disponovalo navíc pouze jednou přistávací dráhou.

Můžeme říct, že odklony letadel kvůli již zmíněnému teroristickému útoku zvládalo letiště Los Rodeos těžko. K tomu přidejme ještě nepříznivé podmínky, špatnou viditelnost a především hustou mlhu. Celou situaci kompilikoval fakt, že personál letiště Los Rodeos přestal zvládat velký nápor odkloněných letadel.
V osudný den, tedy 27. března 1977, na letišti za sebou pojížděly již zmíněné Boeingy, které sem byly odkloněny. Posádka letu KLM měla dostat zelenou k odletu, nicméně ještě probíhaly předletové úkony, a tak bylo povolení odloženo. Nervozita kapitána letu KLM však začala neúměrně stoupat, a poté, co byly učiněny nezbytné úkony, chtěl se dostat i z časových důvodu co nejrychleji do vzduchu.

Nicméně Boeing 747 ještě neměl povolení, na což kapitána upozornil kopilot. Komunikace mezi pilotem a dispečerem byla v kritické momenty nejasná, chaotická, kapitán v jeden moment už na nic nečekal a odbrzdil podvozek vstříc katastrofě. Oba piloti letu KLM si byli jistí, že druhý obří Boeing Pan Am už na runwayi není. Jenže opak byl pravdou. Protože již Boeing KLM odstartoval a na zemi byl ve vysoké rychlosti chystaje se vzlétnout, narazil prudce do letounu, který měl právě před sebou. Došlo k obrovské explozi a oba Boeingy se staly pro cestující smrtícím vězením. Některým šťastným cestujícím se po nárazu podařilo jako zázrakem dostat ze z Boeingu Pan Am ven.

Nejprve nebylo zcela jasné, co se vlastně na letišti stalo, a zpočátku si nebyla jistá ani řídící věž, v níž propukly horečné porady. Personál věže byl v prvním momentu přesvědčen o tom, že vzhledem k událostem na letišti Las Palmas mohla vybuchnout na runwayi bomba. Tato teorie se však ukázala jako lichá, když se dispečeři snažili neúspěšně spojit s oběma Boeingy. Záhy se zjistilo, k jaké tragédii došlo a vypukl chaos.

Záchranná vozidla totiž nebyla připravená pro případ větší nehody a k hořícímu letounu KLM, z něhož prakticky nic nezbylo, se dostala až se zpožděním. O to větší překvapení bylo, když záchranářské jednotky zjistily, že na dráze se nachází zhruba o půl kilometru dál jiný zničený stroj. Záchranné kapacity nedostačovaly i vzhledem k tomuto faktu a s odvozem přeživších museli pomoci místní lidé, kteří vlastnili auto, a také ochotní taxikáři.

Výsledek největší letecké katastrofy je děsivý: o život přišlo 583 lidí. Ze startujícího letadla KLM nepřežil nikdo, všech 248 lidí na palubě zahynulo při výbuchu palivových nádrží po srážce. Z cestujících přežila pouze průvodkyně Robina van Lanschot, která se rozhodla po přistání vystoupit z letadla a navštívit svého přítele v Puerto de la Cruz.

Během evakuace letadla PanAm se před příjezdem hasičů zhroutila konstrukce trupu a pohřbila pod sebou všechny, kteří se nedostali ven, a exploze motoru na levoboku zabila stevardku. Zachránilo se 70 lidí, devět z nich ale v nemocnici podlehlo zraněním a popáleninám. Přežilo 54 cestujících a 7 členů posádky včetně pilotů a palubního inženýra.

Leteckou tragédii na Tenerife zapříčinila souhra nešťastných náhod, nervozita kapitána letu KLM, chaotická komunikace a série fatálních nedorozumění. Za vše jmenované zaplatilo životy několik set lidí, kteří neměli tušení, že se obří Boeingy stanou nakonec jejich hrobem.

 

Zdroj: history.com


Tagy článku