Panhard EBR - Obrněné průzkumné vozidlo (1951-1985)

Panhard EBR - Obrněné průzkumné vozidlo (1951-1985)
07 / 12 / 2018, 10:00

Panhard EBR je osmikolové obrněné vozidlo francouzské armády z období studené války, které bylo nasazeno mj. během alžírské války v letech 1954-1962, a které některé armády mají ve výzbroji dodnes. Jeho koncepce vznikla již před 2. světovou válkou jako Panhard 201 a náhrada za čtyřkolový Panhard 178, ale výroba byla zahájena až po jejím skončení ve zvětšené variantě 212. Vozidlo se vyznačovalo pohyblivostí a silnou výzbrojí.

Psali jsme: AMX 30 AuF1 – francouzská samohybná 155mm houfnice (1977-2019)

Konstrukce měla několika zajímavých prvků: vozidlo je symetrické, může bez omezení operovat v obou směrech, a za tím účelem má také dvě stanoviště pro řidiče. Prostřední čtveřice kol sloužila pro pohyb v obtížném terénu a místo pneumatik nesla kovové obruče: při přesunu po silnici byla zvednutá. Panhard EBR byl navržen tak, aby odolával účinkům min. Explozí by byly snadno oddělené blatníky a nápravy, aby nebylo narušeno pancéřování. Sedačky posádky jsou upevněné k bokům konstrukce, nikoli k podlaze, což snižuje přenos tlakové vlny na posádku. Během alžírské války bylo zaznamenáno 28 výbuchů min pod tímto typem vozidla: obešly se beze ztrát na životech.

Vozidlo má velmi nízký profil, díky čemuž se relativně snadno dokázalo krýt v terénu. Nevýhodou přirozeně byly velmi stísněné vnitřní prostory. Motor o 200 koňských silách dával Panhardu EBR rychlost až 105 km na silnici, a s dojezdem 650–700 km to z něj činilo velmi užitečný stroj nejen pro průzkum, ale sloužil také jako doprovodné vozidlo.

Ve výkyvné věži FL 10 nebo FL 11, stejné, jakou byl vybaven lehký tank AMX-13 (který si máte možnost prohlédnout ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech), byl usazen kanón SA 49 nebo SA 50 ráže 75 mm a dva kulomety ráže 7,5 mm, jeden koaxiální a jeden externí na věži. Od roku 1964 pak kanón D921/F1 ráže 90 mm. Nezbytným doplňkem byly čtyři vrhače kouřových granátů.

Navzdory omezeným rozměrům vznikl také prototyp varianty značené jako ETT (Engin de Transport de Troupes), tj. obrněný transportér pro přepravu vojáků, který se inspiroval řešením přijatým pro AMX-13 VCI, neboli bojové vozidlo pěchoty postavené na bázi tanku AMX-13; a 28 jich bylo dodáno portugalské armádě.

Psali jsme: VBCI – francouzské obrněné bojové vozidlo pěchoty (2008–2018)

Více než 1000 Panhardů EBR vyrobených do roku 1985 pro francouzskou armádu od roku 1981 nahrazoval a nahradil šestikolový AMX-10 RC, kterých je dosud v aktivní službě přes 200. Panhard EBR zbavený věže také vezl rakev při státním pohřbu prezidenta Charlese de Gaulla 12. listopadu 1970.

Takticko-technická data:

  • posádka: 4 (velitel, střelec, řidič, zadní řidič)
  • délka: 6,15 m
  • šířka: 2,42 m
  • výška: 2,24 m
  • bojová hmotnost: 13 tun
  • rychlost na silnici: 105 km/h
  • dojezd: 650-700 km
  • zásoba munice: 56 (75 mm) nebo 43 (90 mm)

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace