,,Pattonovy tanky" M48: Úspěšná vozidla poválečné doby. Zanechaly bojovou stopu po celém světě

,,Pattonovy tanky&quote; M48: Úspěšná vozidla poválečné doby. Zanechaly bojovou stopu po celém světě
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: M48 Patton
27 / 01 / 2023, 10:00

M48 Patton patří do rodiny tanků pojmenovaných po úspěšném americkém generálovi, veliteli americké Třetí armády ve druhé světové válce.

M48 Patton je dnes již legendární tank, zavedený do služby v roce 1952. Ještě dnes ho má zařazeno v upravených verzích do výzbroje řada států včetně Turecka či Řecka.

M48 Patton patří do rodiny tanků pojmenovaných po úspěšném americkém generálovi, veliteli americké Třetí armády ve druhé světové válce. M48 měl nahradit tanky M47 Patton a M4 Sherman. Podobnost M48 s tankem M47 byla sice nápadná, ale v případě M48 hovoříme o úplně novém návrhu tanku.

Na novém tanku s označením T48 se začalo pracovat v zuřící Korejské válce na počátku 50. let. Přípravy na testování prvního vozidla proběhly v prosinci 1954, celkem vzniklo 6 prototypů tanku. M48 byl hlavním bojovým tankem americké armády a námořní pěchoty během války ve Vietnamu, USA vozidla dodávaly i svým spojencům v rámci NATO, kde se brzy hojně rozšířil.

Tank se zúčastnil celosvětově mnoha ozbrojených konfliktů na různých stranách. Už byla řeč o vietnamské válce, kde bylo nasazeno více než 600 M48, první vozidla se na horkou půdu dostala v roce 1965. Tanky si zabojovaly rovněž ve známých konfliktech - v Šestidenní válce v roce 1967, Jomkippurské válce o 6 let později. Nasazení čekalo tanky také ve válce mezi Indií a Pákistánem v roce 1965, respektive 1971. Tanky účinkovaly nicméně v konfliktech i mnohem později, a to například v roce 1993 během občanské války v Somálsku, v tvrdé bitvě o Mogadišo.

Posádku tanku M48 o hmotnosti 45 tun tvořili velitel, střelec, nabíječ a řidič, tedy 4 lidé. Délka vozidla činila 9,3 m, šířka 3,65 m a výška 3,1 m. Pohon zajitoval benzinový motor Continental AVSI-1790-6 V12 se dvěma turbodmychadly o výkonu 478 kW, pozdější varianty tanku byly vybaveny motorem Continental AVDS-1790-2 V12 se dvěma turbodmychadly dodávající výkon 560kW. Maximální rychlost M48 činila 48 km/h na silnici, dojezd 113 km.

Co se týče výzbroje tanku, hlavní zbraň představoval kanon M41 ráže 90 mm, pozdější verze již dostaly kanon M68 ráže 105 mm. Sekundární výzbroj zajišťoval jeden kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm, respektive jeden kulomet M73 ráže 7,62 mm. M48 byl posledním americkým tankem, na který byl montován 90mm hlavňový kanón a jeho poslední model, M48A5, již byl modernizován a nesl nový typ, používaný v tanku M60, totiž 105mm kanón, který jsme zmínili jinde.

U tanků M48 je charakteristická jeho dlouhá operační perioda. Poslední verze tanku M48A5 sloužily až do pozdních 80. let. Proporčně řada různých modelů tanku tvoří součást výzbroje několika států. Zmiňme zde například Jižní Koreu, Maroko, ale rovněž Írán či Libanon a mnohé další. Největším provozovatelem modernizovaných tanků M48 je v současné době Turecko, které disponuje více než 1 400 těmito vozidly, většina z nich je však uskladněná nebo přestavěná na vyprošťovací vozidla.

M48 se svými variantami představuje jeden z nejúspěšnějších tanků poválečné éry, kdy bylo do roku 1959 vyrobeno 12 000 kusů.


Zdroj: 19fortyfive.com, tanks-encyclopedia.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.