PBY Catalina - legendární létající člun, který zachraňoval přeživší z potopeného křižníku USS Indianopolis

PBY Catalina - legendární létající člun, který zachraňoval přeživší z potopeného křižníku USS Indianopolis
foto: Wikimedia Commons, volné dílo/PBY Catalina

Legenda. Tak by se stručně dal popsat americký létající člun PBY Catalina, později od verze PBY-5A obojživelný letoun. Jedná se o jeden z nejznámějších a také nejrozšířenějších létajících člunů druhé světové války, které užívaly i jiné státy než USA.

PBY Catalina se zapsala nesmazatelným písmem nejen do americké historie, a důvodů, proč tomu tak bylo, bychom našli více. Počátky vývoje Cataliny spadají již do raných 30. let, kdy americké vojenské námořnictvo požadovalo zkonstruovat nový hlídkový hydroplán. Na prototypech začaly pracovat dvě společnosti současně - Douglas a Consolidated.

Druhá jmenována dokončila svůj prototyp s označením XP3Y-1 v roce 1935. Stroj byl předán americkému námořnictvu k otestování, to však projevilo nespokojenost s technickým výkonem a požadovalo po firmě Consolidated, aby byl prototyp osazen výkonnějšími motory, a zapracovala jiné úpravy. Letové zkoušky tentokrát dopadly dobře, takže od září 1936 začala sériová výroba typu PBY-1. Produkce letounů probíhala mezi lety 1936-1945 a během této doby jich vzniklo přes 4 tisíce.

catalina

                                         PBY-5A Catalina (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Posádku Cataliny tvořilo až 9 členů, délka stroje činila 19,46 m, rozpětí 31,70 m. Letoun byl poháněn dvěma motory Pratt a Whitney R-1830-92 o výkonu 1200 k (895 kW). Stroj mohl dosáhnout maximální rychlosti 282 km/h, dolet činil 4 500 km. Co se týče výzbroje, tu zajišťovaly 2 nebo 3 kulomety Browning ráže 7,62 mm, jeden či dva v předním střelišti a jeden ve střelišti ve spodní zadní části trupu, respektive 2 kulomety Browning ráže 12,7 mm umístěné v kapkovitých prosklených střelištích po stranách v trupu. Catalina mohla nést 1 814 kg hlubinných náloží či torpéd.

V průběhu času vzniklo mnoho variant letounu, z nichž zajímavá byla určitě Super Catalina, osazená silnějšími motory Pratt & Whitney R-1830 o výkonu 1 300 kW. Tato verze nabídla i více oken kabiny a další úpravy.

Cataliny hrály podstatnou roli během různých operací ve druhé světové války, ať už to byly průzkumné, záchranné mise, protiponorkový boj a další. I když stroj mohl vyvinout poměrně malou rychlost a byl poměrně neohrabaný, současníci na něm oceňovali především jeho spolehlivost, velký dolet a nosnost.
Některé operace byly z hlediska dalšího průběhu války přímo klíčové.

Když se například pořádal ,,hon" na bitevní loď Bismarck, ztratila v jednu chvíli Royal Navy jeho stopu, a byla to právě Catalina z 209. peruti, která německé plavidlo znovu objevila 26. května 1941, čímž byl jeho osud zpečetěn. Užitečnost Catalin se projevila také v tichomořských válečných kampaních - Guadalcanalu, kdy letouny v roli torpédových bombardérů citelně během nočních operací pomohly oslabit protivníka.Cataliny se angažovaly rovněž v v bitvě u Midway, a byly to právě tyto stroje, které ohlásily objevení japonských letadlových lodí a dalších plavidel.

Významný přínos byl také v záchranných misích. Na sklonku války si počíhala japosnká ponorka I-58 na těžký americký křižník USS Indianopolis a poslal jej ke dnu. Pokud námořníci čtyřdenní pobyt na moři přežili, zachránila je Catalina, která byla na místě tragédie jako první.

Cataliny sloužily také ve Velké Británii, v roce 1939 byla v USA zadána objednávka na typ PBY-5, které byly od května roku 1941 dodávány pod označením Catalina Mk.I v počtu 91 kusů. Poté následovala dodávka 223 vylepšených strojů Catalina Mk.IB a sedm Mk.II. 36 letounů Mk.IIA sloužilo jako víceúčelový průzkumný hydroplán. Cataliny provozovalo dále Dánsko, Švédsko Austrálie, Francie, v SSSR bylo v licenci vyrobeno 27 strojů. Stroje byly mimo jiné také dodávány Brazílii, její Catalina zaznamenala v roce 1943 významný úlovek - potopila německou ponorku U-199 u břehů Rio de Janeira.

catalina2

           Brazilská Catalina útočí na německou ponorku U-199 (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Cataliny se ,,připomněly" i v éře studené války. Hovoříme o incidentech z roku 1952, kdy Sovětský svaz sestřelil během tří dnů dva švédské letouny. Catalina prováděla pátrací operaci po stroji, nicméně dvě stíhačky MiG-15 ji sestřelily. Catalina byla nucena přistát na vodě a všech 5 členů posádky pak bylo vyzvednuto západoněmeckou nákladní lodí, která se zrovna v oblasti pohybovala. Obě země, Švédsko a Sovětský svaz v důsledku incidentu málem přerušily vzájemné diplomatické styky.

Kromě bojového nasazení sloužily Cataliny ke komerčním letům. Například společnost Qantas Empire Airways přepravovala stroji Catalina pasažéry z fidžijského hlavního města Suva do Sydney. Cesta trvala v roce 1949 dva dny a čítala přes 3 tisíce km.

Cataliny byly vyřazeny z amerického námořnictva v roce 1957. O dlouhověkosti Cataliny pak svědčí fakt, že poslední stroje byly vyřazovány v některých dalších státech, které je provozovaly, až v 80. letech.


Zdroj: historynet.com, Wikipedia

Tagy