Pepsi Navy – když zoufalí Sověti vyměnili své válečné lodě za americký nápoj

Pepsi Navy – když zoufalí Sověti vyměnili své válečné lodě za americký nápoj
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported|Popisek: Ilustrační fotografie sovětské ponorky
13 / 04 / 2021, 16:00

Těsně před pádem Sovětského svazu byl komunistický stát už tak zoufalý, že se společností Pepsi vyměnil asi 20 válečných lodí za dodávku jejich sladkého elixíru a udělal tak z Pepsi šesté největší námořnictvo na světě.

V roce 1959, pouhé dva roky poté, co první test mezikontinentálních balistických raket (ICBM) přinutil USA i Sovětský svaz přehodnotit svůj přístup k jadernému zastrašování, se tehdejší viceprezident Richard Nixon a sovětský vůdce Nikita Chruščov zúčastnili americké národní výstavy v moskevském Park Sokolniki. Když si oba muži pohádali o tom, který ekonomický systém je lepší, šéf Pepsi Donald Kendall se rozhodl prolomit ledy několika skleničkami Pepsi.

Nikita Chruščov byl sladkým, syceným nápojem nadšen a byla uzavřena smlouva o dodávkách Pepsi do SSSR. Byl tu jeden vážný problém, sovětské rubly byly mimo SSSR k ničemu.

Ale i když Sovětům chyběla tvrdá měna, měli k obchodování ještě něco jiného, legendární vodku. Pepsi a Chruščov se tedy dohodli, Pepsi bude dodávat své nealkoholické nápoje a na oplátku bude Sovětský svaz platit vodkou značky Stoličnaja. A to se dělo až do doby, kdy Sovětský svaz napadl Afghánistán a Amerika začala bojkotovat sovětské výrobky, a tedy i sovětskou vodku. Během několika let klesly tržby společnosti Stoličnaja natolik, že Pepsi již nemohla dohodu považovat za výhodnou. hodnotnou.

Ale láska Sovětů k americké Pepsi byla příliš silná na to, aby dohodu nechali padnout a sovětští představitelé začali hledat jiné způsoby, jak Pepsi zaplatit za dodávky. V roce 1989 nalezli řešení.

Výměnou za nealkoholické nápoje Pepsi Sověti nabídli skutečné válečné námořnictvo. Pepsi s dohodou souhlasila a získala sovětský křižník, fregatu, torpédoborec, 17 ponorek a několik ropných tankerů, což z výrobce Pepsi okamžitě udělalo vlastníka šestého největšího námořnictva na planetě.

Pepsi Navy ale zdaleka nebylo připraveno na bitvu, dalo by se říct, že ani k vyplutí. Flotila ponorek byla v havarijním stavu, povrchové lodě na tom nebyly lépe. I tak vládu Spojených států příliš netěšilo, že nějaká korporace najednou disponuje válečným námořnictvem.

Generální ředitel společnosti Pepsi, Donald Kendall, který Chruščovovi poprvé představil tento nápoj, reagoval na vládní stížnosti se vší sebejistotou, jakou bychom od admirála Pepsi Navy očekávali. Připomněl Pentagonu, že se mu právě podařilo snížit počet lodí u sovětského námořnictva víc, než to zvládlo samotné americké námořmnictvo.

"Odzbrojuji Sovětský svaz rychleji než Vy."
Donald Kendall, generální ředitel společnosti PepsiCo

Krátce poté prodala Pepsi všech dvacet válečných lodí švédské společnosti zabývající se recyklací, aby se jí vrátily náklady na zásilku Pepsi pro SSSR.

Zdroj: Sandboxx, Sun Journal

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace