Pestré dějiny německé ponorky: Málem torpédovala sama sebe a prý kradla mléko na farmě

Pestré dějiny německé ponorky: Málem torpédovala sama sebe a prý kradla mléko na farmě
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: Japonský křižník Mjóko a I-501 (U-181) a I-502 (U-862)
22 / 05 / 2020, 16:00

V lednu 1945 již bylo Německo po spojenci odraženém útoku v Ardenách na pokraji kolapsu. Zbývalo ještě několik měsíců tvrdých bojů, ale postup z východu i ze západu byl nezadržitelný, přesila na zemi, ve vzduchu a samozřejmě i na moři zcela zjevná a nezvratitelná. Přesto ještě v té době operovaly německé ponorky na druhé straně planety a jedné z nich se podařil jeden z mnoha husarských kousků: pronikla do novozélandského přístavu Gisborne Harbor. Její operace v této oblasti nebyly veřejnosti známé, dokud jeden ze členů posádky nepublikoval v roce 1992 svůj válečný deník. U-862 nepatří mezi nejúspěšnější ponorky Kriegsmarine, ale její válečné osudy jsou mimořádně pestré.

U-862 byla velkou ponorkou typu IXD2 o výtlaku 1610 tun na hladině a 1799 tun pod hladinou. Do služby vstoupila 7. října 1943, tedy v období, kdy již německé ponorkové loďstvo čelilo v Atlantiku propracované taktice ochraně konvojů využívající vyspělé technologie k jejich detekci i napadení a rostoucímu počtu doprovodných plavidel včetně ponorkám smrtelně nebezpečných eskortních letadlových lodí. Ponorky IXD2 byly velmi rychlé, na hladině dokázaly překonat rychlost 20 uzlů, a bezmála sedmiuzlovou rychlostí se pohybovaly pod hladinou. Při deseti uzlech urazily více než 23 tisíc kilometrů. Nesly 24 torpéd pro čtyři příďové a dva záďové torpédomety, námořní dělo SK C/32 ráže 105 mm s kadencí 15 ran za minutu a dostřelem 15 km, a protiletadlové zbraně ráže 37 a 20 mm.

Před svou první patrolou zahájenou v květnu 1944 byla U-862 vybavena šnorchlem. Nešlo o německý vynález - Němci se vynálezu zmocnili po pádu Nizozemska v roce 1940. Šlo o jednoduché řešení umožňující ponorce využívat dieselových motorů v periskopové hloubce. Průduch přiváděl k motorům vzduch, a ponorka tak nebyla závislá na kapacitě baterií pro elektromotory. Zprvu zařízení Němci mnoho pozornosti nevěnovali a z holandských ponorek zařazených do služby Kriegsmarine jej dokonce odstranili. Ale v roce 1943 s dramaticky narůstajícími ztrátami se situace změnila. Letadlové lodě uzavřely dosud bezpečné prostory Atlantského oceánu, kde se ponorky nemusely obávat leteckého průzkumu a útoků a mohly dobíjet na hladině své baterie - šnorchl byl určitým řešením, byť měl své nevýhody: omezoval rychlost pod hladinou, dlouhý pobyt pod hladinou znamenal hromadění odpadu v ponorce, a v případě selhání spotřebovaly pracující dieselové motory vzduch v malém člunu velmi rychle a podtlak vedl k bolestem i poškození ušních bubínků. Kromě šnorchlu nesla experimentálně také užitečný námořní pátrací radar FuMo 65 Hohentwiel s dosahem asi 13 km.

U-862 byla v rámci 33. ponorkové flotily, resp. její části označované jako Monsun Gruppe, určena pro službu v Indickém a Tichém oceánu. V září 1944 zakotvila na základně Penang v Japonci ovládané Malajsii. Německé ponorky se ve východní Asii objevovaly od poloviny roku 1943. Šlo o nouzové řešení, jak pokračovat v transportu cenných surovin (například niklu) v době, kdy si hladinové dopravní lodě již nemohly takové cesty dovolit. Protilodní patroly byly druhým, doplňkovým úkolem ponorek. Protiponorková ochrana zde zdaleka nebyla tak intenzívní jako v Atlantiku, ovšem současně zde také nebylo zdaleka tolik potenciální kořisti.

Cestou do Penangu U-862 pětkrát skórovala, jejími oběťmi byly britské a jedna americká loď, potopené v Mosambickém průlivu a Indickém oceánu, a nechybělo málo, aby potopila také ponorku... ovšem samu sebe. Byla kromě šnorchlu vybavena také akusticky naváděnými torpédy T5/G7es Zaunkönig. Vypálila jej proti zjištěnému tankeru, ale torpédo začalo opisovat kružnici a chytilo se zvuku vlastního šroubu německé ponorky, která sebezničení unikla jen bleskurychlým ponorem. A 20. srpna si na ni vylámala zuby Catalina 265. perutě RAF - útok byl odražen a létající člun osádky protiletadlových zbraní sestřelily. Následnému honu ponorka úspěšně unikla.

video: youtube

Na druhou patrolu vyplula U-862 v prosinci 1944. Směřovala do australských vod, proplula kolem jižního pobřeží Tasmánie, u Sidney potopila 25. prosince americkou transportní loď a pak zamířila k Novému Zélandu. Zde se jí podařilo dostat se 14. ledna nepozorovaně z nečekaného směru, velmi mělkým průlivem, do přístavu Gisborne Harbor, ale příležitost napadnout zde nepřítele neměla. Zrodila se dokonce legenda o tom, že kapitán Timm vyslal na pevninu námořníky, aby na nedaleké farmě získali čerstvé mléko. Druhého dne pak neúspěšně napadla dopravní loď v Hawkově zálivu.

Poslední obětí U-862 se stala 6. února americká zásobovací loď Peter Silvester o výtlaku 2700 tun převážející 317 mul a 107 vojáků, čímž se ponorka dostala na celkové skóre 42374 BRT a sedm lodí. Po německé kapitulaci, která vstoupila v platnost 8. května 1945 ve 23:01 SEČ (tj. v Malajsii 9. května v 06:01) byla v Singapuru převzata japonským císařským námořnictvem a zařazena 15. července 1945 jako I-502. K jakékoli akci ovšem již nebyla příležitost. O měsíc později kapitulovala ponorka podruhé a 13. února 1946 fregatou HMS Loch Lomand řízeně potopena v Malackém průlivu.

Zdroj: uboat.net, aucklandmuseum.com, wikipedia.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace