Pět ruských zbraní, které dopadly neslavně

Pět ruských zbraní, které dopadly neslavně
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)|Popisek: MiG-105
09 / 09 / 2018, 10:30

Server nationalinterest.org se zamyslel nad 5 největšími zbraňovými ,,propadáky" Ruska, které měly původně znamenat významný technologický posun. Nicméně se tak nestalo. A které nezdařené zbraně to podle serveru nationalinterest.org tedy jsou?

Ponorky třídy Papa (Projekt 661)

Ponorky třídy Papa byla třída ponorek s jaderným pohonem, která měla ztělesňovat technologický posun. Ve třídě Papa byla postavena pouze jedna ponorka - K-162, spuštěná na vodu v roce 1969. Výtlak plavidla činil 5 197 na hladině, 7 000 tun pod ní, ponorka byla 107 metrů dlouhá, 11,5 metru široká, mohla plout rychlostí 25 uzlů na hladině a 45 uzlů pod ní. Hlavní problém spočíval v tom, že ponorka měla titanový trup, což dramaticky zvyšovalo finanční nároky na kostrukci ponorkových jednotek v této třídě. Jediná ponorka této třída tak byla stejně vyřazena.

Su-47 Berkut

Dalším nezdařeným experimentem z novější doby představoval letoun Su-47 Berkut. Stíhač absolvoval první let v roce 1997. Vyznačoval se rychlejší podzvukovou rychlostí, letoun měl mít zvýšenou manévrovatelnost, k čemuž byl uzpůsoben jeho design, a větší dosah. Právě specifický design, který zvyšoval tlak na křídla letounu, vyžadoval daleko dražší materiál. Tato okolnost nakonec v kombinaci s neutěšenou ruskou ekonomickou situací v roce 1997 poslala Su-47 k ledu.

Berkut

Tank Černý orel

Tank Černý orel (Objekt 640) je podle serveru nationalinterest.rg jako dalším ruským nevydařeným projektem, který rozvířil ve své době i vzrušenou debatu na Západě. Jeho konstrukce začala v 80. letech v závodě v Omsku a podvozek vozidla vycházel konstrukčně z tanku T-80. Měl velkou bezosádkovou věž, zatímco posádka tanku seděla ve velmi dobře chráněném trupu. Za normálních okolností by bylo vozidlo životaschopné, nicméně server nationalinterest.org poukazuje na to, že projekt byl zrušen z důvodu ,,absence inovací" ve svém designu.

Kaspické monstrum

Další zbraní, která nakonec též nedopadla ,,slavně", bylo ,,Kaspické monstrum", tedy projekt ekranoplánu. Stroj byl 92 metrů dlouhý, rozpětí křídel činilo necelých 44 metrů, rychlost ,,monstra" byla 550 km/h. Ekranoplán mohl nést 100 tun nákladu. Takový projekt se ale neúměrně prodražil, proto byl zrušen, nicméně minulý rok Rusko oznámilo, že plánuje postavit obří ekranoplán, který by měl operovat zejména v Arktidě, kam Rusko směřuje své politické, vojenské a ekonomické zájmy.

Kaspické monstrum

MiG-105

Posledním ruským projektem, který se nezdařil, je pak letoun MiG-105. Vznikl jako součást programu Spiral v polovině 60. let Mig-105 byl zkušebním letounem, který sloužil ke zkoumání ovladatelnosti v nízké rychlosti letu a přistání. MiG-105 byl vlastně koncipován jako jednomístný raketový kluzák, vynášený nikoliv raketou, ale konvenčním letadlem. Projekt byl zastaven v roce 1969, aby byl znovu obnoven v roce 1974. Proběho několik letových testů, poslední pak v roce 1978.

mig105

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Zdroj: nationalinterest.org

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace