Pivo jako nezbytnost. Spitfiry jím zásobovaly vyloděné Spojence v Normandii

Pivo jako nezbytnost. Spitfiry jím zásobovaly vyloděné Spojence v Normandii
Autor: CC BY-NC-ND 2.0|Popisek: Zásilka piva podle RAF
15 / 01 / 2021, 16:00

Jen několik dní po invazi spojenců do Normandie v den D dostali britští vojáci žízeň. Mladí muži, kteří přežili brutální přistání a tlačili Němce do vnitrozemí, našli k pití jen otrávenou vodu a nepříliš chutný mošt. Vojáci, kteří si přáli půllitr piva, byli běžným jevem.

Muži potřebovali svoje pivo. Díky zprávám agentury Reuters z fronty se o žíznících vojácích dozvěděly pivovary Henty a Constable a nabídly britským ozbrojeným silám ve Francii pivo zdarma. Muži zvaní „sourcers“ vyrazili do akce. Tito muži, často zapojeni do pašování zboží na černý trh, vymysleli způsob, jak dostat pivo k vojákům.

Dobrovolníci z řad pilotů RAF se brzy zapojili do pašování. Jettisonovy palivové nádrže byly čištěny párou a pivovar následně naplnil nádrž pivem. Rychlé stoupání do výšky 15 000 stop důkladně ochladilo zásilku piva.

Jeden z prvních pilotů se zásilkou piva dostal pokyny, aby sledoval palbu salvy z bitevní lodi HMS Rodney a přistál na malém pruhu jižně od bombardované oblasti. Spolu s dalšími dvěma piloty přeletěl Kanál a klesl na výšku 5 000 stop.

"Uvítání od HMS Rodney bylo sotva příjemné, ale jistě, ten pruh tam byl. Podvozek dolů a jdeme na to, tři Spity s 90ti galonovými nádržemi plně naloženými chladným pivem. “

Žádní šťastní Britové je ale nevítali, okolo probíhal boj s německými ostřelovači a tak byly tanky uvolněny a tři Spity se opět vznesly do vzduchu.

Změny na palivových nádržích dostaly dokonce oficiální označení: Modifikace XXX. Jak se však dalo očekávat, nádrž, která dříve obsahovala letecké palivo, obohatila svůj nový obsah o kovovou příchuť.

Přesto „erks“, jak se pěšákům přezdívalo, vypili každou kapku. Další pilot řekl, že nenáviděl lety s pivem, protože všichni na letišti sledovali a úzkostlivě očekávali jeho bezpečné přistání. A pokud drsné přistání poškodilo nádrž naplněnou pivem, pilot odpovědný za takovou katastrofu byl proklínán, než úspěšně nedoručil další zásilku piva!

Podnikavý personál RAF také upravil držáky bomb na Spitfiru tak, aby na křídla pasovaly sudy s pivem. V Sussexu šli ještě dál a navrhli „pivní bombu“. Dřevěné sudy byly vybaveny jednoduchými kužely a následně vypadaly jako skutečná bomba. Aerodynamika byla zlepšena…

Američané pivní expres od Britů okopírovali a islandský pilot s upravenými nádržemi na Mustangu P51 úspěšně vozil pivo z Londýna do Francie. Protože jak řekl: „... tihle Britové opravdu vědí, jak jít do války.“

Krátce nato americké Mustangy také připravovaly pivo a dodávaly hořký mok stejně žíznivým chlapcům v americké armádě. Celá akce tvala do doby, než v Británii došlo pivo. Pak už museli vojáci spoléhat na místní zdroje.

Kromě Spitfirů a Mustangů byl v těchto misích používán také Hawker Typhoon.

 

Zdroj: warhistoryonline.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace