Büssing A5P - obrněné vozidlo z německé prvoválečné dílny

Büssing A5P - obrněné vozidlo z německé prvoválečné dílny
Popisek: Büssing A5P
21 / 12 / 2019, 17:15

Büssing A5P je jedním z mála obrněných vozidel, které Německo postavilo během první světové války.

Obrněná vozidla a Německá říše z doby první světové války, zdánlivě ne příliš úspěšná kombinace. Nicméně Büssing A5P představovalo jedno z mála obrněných vozidel, které Německo během Velké války postavilo.

Před první světovou válkou sice Německé císařství disponovalo obrněnými vozy, jako například Ehrhardt BAK či vozidlem Opel Kriegswagen, obě byly vyrobeny v roce 1906, nicméně německá armáda neměla ve výzbroji obrněná vozidla pro taktické úkoly, když vypukl do té doby největší válečný konflikt na světě.

To se mimochodem změnilo, když německé jednotky ukořistili belgický vůz Minerva. Belgie jej nasadila během první světové války, a je považován za jeden z prvních obrněnců, který byl použit v boji. Němci tak následně zjistili, že obrněný vůz má v nastalém konfliktu rozhodně svou cenu.

Zakázku na nové obrněné vozidlo A5P dostala společnost Büssing v závěru roku 1914, když už naplno zuřila první světová válka a bylo jasné, že ani Německo se neobejde bez těchto prostředků. Ministerstvo války požadovalo na podzim 1914, aby se začala stavět obrněná vozidla jak nejdříve to půjde. Pověřeny vývojem svého obrněného vozidla byly také další dvě společnosti - Erhardt a Daimler. Zvládly to všechny na konci roku 1915.

Během roku 1915 firma Büssing dodala objednaný prototyp a na rozdíl od vzpomínaných belgických vozů A5P představoval masivní rozměrný obrněný vůz s tloušťkou pancíře 6-9 mm se zajímavě řešeným symetrickým designem. Vůz měl délku 9,5 m, výšku 3,5 m a šířku 2,1 m. Posádku tvořilo 10 mužů. A5P poháněl 6válec Büssing Otto o výkonu 66 kW (90 koní). Operační dosah činil 240 km a vůz mohl dosáhnout rychlosti 34 km/h. Výzbroj zajišťovaly 3 kulomety MG 08 ráže 7,92 mm.

Na papíře tak vůz nevypadal špatně a v roce 1916 začala výroba vozidla. Nicméně německá armáda však nakonec upřednostnila vozidlo Erhardt, protože je považovala za efektivnější prostředek k plnění operačních úkolů, a proto byl vyroben jen jeden vůz A5P. Ten posléze sloužil s ostatními obrněnými vozy na rumunské frontě v roce 1916 a ruské frontě v roce 1917.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace