Škoda-Kauba Sk P.14: Projekt přepadové stíhačky kopíroval pád třetí říše

Škoda-Kauba Sk P.14: Projekt přepadové stíhačky kopíroval pád třetí říše
Autor: Xufanc CC BY-SA 3.0|Popisek: Škoda-Kauba Sk P.14
21 / 11 / 2019, 18:00

S blížícím se koncem války, kdy docházelo ke spojeneckému bombardování infrastruktury a továren zbrojního průmyslu v lůně třetí říše, se zrodil plán na postavení přepadového stíhacího letounu, který měl útočit na spojenecké bombardovací svazy. Projekt se však vzhledem k porážce Německa již nestihl realizovat.

Okolo roku 1944 se začalo pracovat na novém projektu, který by zahrnoval ekonomicky výhodný a přitom výkonný přepadový stíhací letoun s náporovým motorem, který měl napadat spojenecké bombardovací svazy spojenců. Ty začaly třetí říší poslední dva válečné roky zle zatápět a pomalu se hroutící nacistické impérium hledalo prostředky k tomu, aby zmíněné svazy eliminovalo a pokusilo se odvrátit nepříznivý vývoj války.

Zrodil se tak plán letounu Škoda-Kauba Sk P.14, za nímž stály pražské závody Pražské závody Škoda-Kauba Werke GmbH. Design letounu byl svěřen rakouskému inženýrovi Eugenovi Sängerovi, který pracoval koncem války na projektu náporového motoru (ramjetu). Právě na tuto pohonnou jednotku se při proponovaném výkonu stroje Sänger a další spoléhali. Velkou část trupu měl tvořit tento náporový motor, vepředu byl kokpit, v němž pilot ležel.

Start letounu měl proběhnout z tříkolového vozíku, který byl vybaven pomocnými motory a po dosažení rychlosti potřebné pro provoz náporového motoru (cca 320 km/h) se letoun měl od vozíku oddělit a vznést do vzduchu. Osádku letounu tvořil jeden pilot, pohonnou jednotku měl zajišťovat  jeden náporový motor Sänger Lorin. Stroj byl postaven tak ,aby mohl vyvinout velkou rychlost, a to až 1 000 km/h a více. Letoun měl být vyzbrojen jedním kanonem Rheinmetall Borsig MK 108 ráže 30 mm.

Závody Škoda-Kauba Werke GmbH rozpracovaly dvě verze letounu, oba poháněné zmíněným motorem Sänger Lorin. Velké rozdíly však mezi těmito varianty hledat nelze. Varianta Sk P.14.01 měl být vyzbrojena 30 mm kanónem MK 108 umístěným nad kokpitem a Sk P.14.02 představovala kratší trup stroje s křídly umístěnými více vepředu.

Dlužno dodat, že projekt probíhal v časově nevýhodných podmínkách, kdy bylo již jasné, že Německo válku nevyhraje. S hroutící se třetí říší tak padly i plány na záchytný stíhací letoun Sk P.14. Nemohly být tudíž provedeny ani letové testy, stačily být postaveny pouze některé části letounu, než byl projekt definitivně pohřben.

Letoun pak měl sám o sobě své přirozené limity, jako již zmíněná pozice pilota vleže, na což by museli piloti projít speciálním tréninkem. Omezen by byl také dosah stíhače a velkým problémem byla i absence ,,tradičního" zatahovacího podvozku a velikost či masivnost motoru, který prakticky zabíral velkou část trupu stroje. Projekt na likvidaci spojeneckých bombardovacích svazů tak byl nakonec neúspěšný a s koncem třetí říše odsouzen k záhubě.

 

Zdroj: militaryfactory.com, wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace