Československá meziválečná stíhačka: Tento celodřevěný dvouplošník byste nechtěli mít za ocasem

Československá meziválečná stíhačka: Tento celodřevěný dvouplošník byste nechtěli mít za ocasem
24 / 10 / 2019, 19:00

Letoun Avia BH-21 se zapsal do dějin československého předválečného letectva nesmazatelným písmem. Jeho kvality ocenila i armáda Belgie, která jej po několik let provozovala v licenci.

Československo mělo ve svých řadách mnoho kvalitních stíhacích letounů, za nimiž nezřídka stála známá konstruktérská dvojice Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Ti navrhli v ,,raném" období předválečné republiky například jednomístný stíhací dolnoplošník Avia BH-3. Z pozdějších leteckých realizací zaujala rovněž Avia BH-35 či Avia B-135, která disponovala zatahovacím podvozkem. O konstruktci tohoto stroje se postaral  František Novotný, další  známý designer našich letounů.

Již zmíněná dvojice Hajn a Beneš pak stála za vývojem letounu Avia BH-21. Představou obou konstruktérů byl vznik jednomístného celodřevěného dvouplošníku s výbornými letovými a technickými parametry. Konstrukce letounu pak měla představovat další kvalitativní posun v práci obou konstruktérů.

Na novém stroji se začalo pracovat ve 20. letech, první let prototypu Avie s označením B-21 se pak uskutečnil v roce 1925. O rok později byl stroj zařazen do služby. V tomto roce začala výroba kusové první série čítající 66 letounů. Ministerstvo národní obrany si posléze objednalo druhou sérii v počtu 25 Avií. Následné objednávky na třetí a čtvrtou sérii vybavily  československé letectvo celkem 137 letouny.

Vzniklo několik verzí tohoto letounu, známá je především varianta Avia Bš-21, což je označení pro akrobatickou verzi, dále Avia BH-21R, závodní verze s překomprimovaným motorem o výkonu 294 kW nebo Avia BH-21J, který byl osazen motorem Gnome-Rhône Jupiter.

Rozpětí letounu činilo 8,90 m, délka 6,87m a výška 2,74 m. Letoun mohl dosahovat maximální rychlosti 245 km/h ve výšce 3 000 m. Pohonnou jednotku tvořil jeden vidlicový osmiválec chlazený vodou Škoda HS-300 o výkonu 228 kW při 1850 ot/min. Dolet letounu činil 550 km, dostup pak 7 700 m. Avia byla vyzbrojena dvěma synchronizovanými kulomety Vickers ráže 7,7 mm.

Avia BH-21 zaujala i Belgické vzdušné síly, které se začala zajímat o Avii v roce 1926. I když Belgičani vybírali mezi několika letadly, padla nakonec volba na československou Avii. Belgický průmysl následně stroje  vyráběl v licenci v letech 1927-1928. Už jen z tohoto hlediska se dá stíhací letoun Avia BH-21 označit za velmi úspěšný letoun meziválečné československé výroby.   

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace