Technologie armády ČR (ČSR) - Kvality obrněnce vz. 30 se nám po mnichovském puči vymstily

Technologie armády ČR (ČSR) - Kvality obrněnce vz. 30 se nám po mnichovském puči vymstily
09 / 01 / 2020, 16:00

Československá armáda měla v době zářijové krize k dispozici i obrněný vůz vz. 30 (OA vz. 30) z Tatry Kopřivnice. Vůz mimo jiné zasahoval proti pokusu o sudetoněmecký puč v pohraničí.

Jedním ze známých československých vozidel byl i obrněný automobil vz. 30, který vznikal koncem třicátých let. Vůz, který dokladoval vysokou kvalitu československých obrněných vozidel a šel ve šlépějích úspěšných konstrukcí, jako byl například OA vz. 27, pocházel z dílny Tatry Kopřivnice, která vytvořila v roce 1928. O dva roky později se konaly armádní zkoušky vozidla a byla učiněna objednávka na první sérii vozidel, které měly sloužit pro předzvědné a jízdní oddíly. Výroba probíhala v letech 1933-1934 a celkem se vyrobilo 51 kusů obrněnce a jeden prototyp.

Posádku vozidla o hmotnosti 2,5 tuny tvořili tři muži - velitel, řidič a střelec. Délka obrněnce činila 4,02 m, šířka 1,52 m a výška 2,02m. Pohonnou jednotku zajišťoval vzduchem chlazený benzinový čtyřválec Tatra typ 72 o výkonu 23,7 kW, který vozu propůjčoval rychlost až 60 km/h na silnici a 10-15 km/h v terénu. Dojezd činil 200 km na silnici a 150 km v terénu. Pokud hovoříme o zbraňové výzbroji, tu tvořily 3 lehké kulomety ZB vz.26 ráže 7,92 mm.

OA vz. 30 byl významným pomocníkem při potlačování pokusu o sudetoněmecký puč v kritickém září 1938. Konrad Henlein dostal z Říše pokyn od Adolfa Hitlera, ať záměrně iniciuje nepokoje v pohraničí, které doprovázely ozbrojené útoky oddílů Freikorps. Československý obrněnec tak asistoval při potírání těchto nepokojů. Následkem tvrdých zářijových střetů bylo prodáno 10 kusů vozidel ministerstvu vnitra, které přidělilo obrněnce četnickým pohotovostním oddílům.

Po likvidaci Česko-Slovenska, jak se okleštěný stát nazýval po přijetí Mnichovského diktátu, získala do svých služeb vozidlo i německá armáda v počtu 24 kusů, určitý počet byl vyhrazen pro protektorátní Schutzpolizei. Vozidla se dostala i do slovenské armády, která OA vz. 30 využila při invazi do Polska a do Sovětského svazu. Několik vozidel bylo zařazeno rovněž do rumunské armády. Československý obrněnec si ,,zabojoval" i v době vypuknutí Slovenského národního povstání v srpnu 1944.

 

Zdroj: Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace