Plovoucí muzeum historie, to je legendární Aurora

Plovoucí muzeum historie, to je legendární Aurora
Autor fotografie: David Červenka|Popisek: Aurora
12 / 09 / 2017, 09:00

Výstřelem z Aurory byla zahájena Velká říjnová socialistická revoluce. To se mnozí z nás učinili v rámci základního vzdělání. Jaký je vlastně osud tohoto slavného křižníku dnes?

126 metrů dlouhý křižník byl spuštěn na vodu v roce 1900 a jeho prvním bojovým nasazením bylo v rámci rusko-japonské války začátkem 20. století století. Aurora byla použita i během bitvy o Leningrad, ale v obleženém městě bylo potřeba použít její mocná děla, a proto z ní byla odejmuta a sloužila k pozemní obraně města. V průběhu bitvy dostala několik zásahů a byla potopena. Po válce došlo k její opravě a od roku 1957 byla definitivně ukotvena na řece Něvě, kde dodnes slouží jako muzeum.

Aurora

Nejslavnější okamžik tohoto křižníku byl na podzim roku 1917, kdy dal Lenin povel k výstřelu z Aurory na Zimní palác, po čemž začala říjnová revoluce. Je zde nutné uvést na pravou míru několik skutečností. Jednak Lenin nebyl na lodi, ale byl ukryt v komplexu kláštera Smolnij. Další skutečností bylo, že k výstřelu z Aurory došlo, ale jednalo se pouze o sadu slepých nábojů. A nakonec místní historici pochybují o tom, zda byla Aurora v té době skutečně tak blízko Zimnímu paláci, aby střelba byla vůbec slyšet. Ale to už se jedná o dohady, dodnes je Aurora symbolem a jednou z nejznámějších atrakcí v Rusku.

Aurora

Mezi hlavní turistické cíle v Petrohradu bezesporu patří Zimní palác, který je středobodem města a právě Aurora. Ta je umístěna trochu bokem od centra, konkrétně na jednom z přítoků mohutné řeky Něvy. Při procházce podél nábřeží člověk náhle přichází k přítoku a vidí cosi velkého a šedivého. Po pár krocích se před námi skutečně objeví křižník Aurora, který je ukotven kousek od břehu a má u sebe umístěnou pamětní desku. Skvělý dojem z této historické relikvie kazí nepřehlédnutelná budova přes řeku, kde svítí název Samsung a Kia Motors.

Aurora

Přistupujeme k pokladnám a zjišťujeme, že stejně jako téměř všude v Rusku, mají dvojí ceny. Pro cizince samozřejmě vyšší. Po zakoupení lístku se po můstku vstoupí na rozsáhlou palubu. Loď z rozhodnutí současného ministra obrany Sergeje Šojgua prošla v posledních letech rozsáhlou rekonstrukcí a proto je na palubě vše zánovní, čisté a fungující. Než se vyšplháme na příď lodi, které vévodí vlajka s carským námořním křížem, procházíme kolem mohutných děl na obou stranách křižníku, doplněné o zaměřovače. Na příďi lodi si člověk představuje, jaké to bylo asi v období říjnové revoluce, když se z ní střílelo na Zimní palác.

Aurora

Dále naše kroky vedou do podpalubí, kde je muzeum samotného křižníku. Je zde vedle technických parametrů a loď užívajících posádek několik malovaných obrazů křižníku v časové ose. Při prohlídce podpalubí člověk zjistí, že jde o poměrně prostornou loď, kde se ani nemusí hrbit, aby prošel. Místní vojenský strážce lodi nám však říká, že kapacita křižníku činí 420 osob. Při tomto počtu nám už křižník nepřijde tak prostorný.

Při odchodu z Aurory stojí dva vojáci, kteří svým drsnými pohledy sdělují, že jsme viděli důležitý kus ruské historie.

 

Tagy článku

-->