VIDEO: Po zuby ozbrojená americká stíhačka: F-89 Scorpion ,,odstrašoval" jadernou zbraní

VIDEO: Po zuby ozbrojená americká stíhačka: F-89 Scorpion ,,odstrašoval&quote; jadernou zbraní
Autor: public domain|Popisek: Letoun F-89J
19 / 10 / 2020, 16:00

Americký proudový stíhací letoun vstoupil do historie jako první stroj, který byl vyzbrojen jadernou zbraní, určenou pro vzdušný boj. Celkem se vyrobilo 1 050 kusů tohoto letounu.

Požadavek na nový stíhač vycházel ze záměru amerického letectva, které chtělo nahradit letoun P-61 Black Widow. První předběžné specifikace byly učiněny již v srpnu 1945 a obdržely je společnosti Bell Aircraft Corporation, Consolidated-Vultee (Convair), Douglas Aircraft, Goodyear, Curtiss-Wright a Northrop.

Američané pracovali na novém dvoumístném proudovém letounu s pracovním názvem N-24, za jehož vývojem stála společnost Northrop. První prototyp nesl název XF-89, druhý pak XF-89, který byl osazen výkonnějšími motory. První let záchytného stíhače se uskutečnil v roce 1948 a do služby byl zařazen o dva roky později. Stroj měl operovat za každého počasí.

F-89 poháněly dva turbokompresorové proudové motory Allison J35-A-35A. Maximální rychlost činila 1020 km/h, dostup 15 000 m a dolet 2 200 km. Pokud se zaměříme na výzbroje letounu, ta byla skutečně pozoruhodná. Američané chtěli velmi dobře vyzbrojenou stíhačku, ale také stroj, který by nesl jadernou zbraň určenou pro vzdušné boje. A opravdu, F-89 se stal prvním letounem, který byl vybaven neřízenou střelou s jadernou hlavicí Douglas AIR-2 Genie.

                                  

                                                                           Video: YouTube

I další výzbroj však ,,nebyla k ,,zahození".Součástí stroje bylo rovněž 6 kanonů M24 ráže 20 mm, 16× 127mm neřízených střel HVAR, 70mm neřízené střely FFAR Mighty Mouse a výzbroj doplňovaly pumy do hmotnosti 1 451 kg.

První kusy F-89A vstoupily do služby v září 1950. Nicméně se smontovalo jen 18 letounů F-89A, určených hlavně určeny pro sérii testů, a záhy byl stroj upgradován na standard F-89B s novou avionikou. Na druhou stranu se brzy ukázaly, že nový standard má značné obtíže s motory a dalšími systémy, a proto se přešlo na variantu F-89C. Nepodařilo se však trvale odstranit chronické problémy s pohonnými jednotkami a u tohoto typu byly u jeho křídel objeveny strukturální nedostatky, které vedly k výměně křídel 194 vyrobených kusů variant A, B a C. 

Byly postaveny potom i další verze, ta poslední nesla označení F-89J. Byly to upravené F-89D a měly místo standardních konců křídel, které mohly nést řízené střely či přídavné nádrže, pouze pevné přídavné nádrže. Navíc ale měly pod každým křídlem pylon pro zavěšení řízené střely AIR-2 Genie s jadernou hlavicí.

Právě verze F-89J však byla jediným letounem, který skutečně vystřelil jadernou neřízenou střelu Genie. Stalo se tak během pokusu John, který byl součástí Operace Plumbbob z července 1957. Střela byla odpálena kapitánem Erikem Williamem Hutchinsonem a kapitánem Alfredem C. Barbee. Genie během necelých 5 sekund uletěla dráhu 4 240 metrů a poté detonovala.

Letouny F-89 byly nakonec vyřazeny ze služby v roce 1969 a celkem bylo vyrobeno 1 050 tohoto zajímavého stroje.

 

Zdroj: National Interest, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace