Autor fotografie: Autor: Bundesarchiv, Bild 101I-571-1721-13 / Schnitzer / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5412844|Popisek: Panther tank
Panther nebyl tak silně obrněný, ani těžce ozbrojený jako například tank Tiger, ale měl o hodně vyváženější design.
Panther byl jedním z nejrychlejších německých tanků, lehce manipulovatelný a jeho dělo bylo neobyčejně přesné. Byl vyráběn v letech 1942-1945, jako reakce na sovětský tank T-34/76. Překonával jej jak silou pancíře, tak zejména výkonností a přesností děla 7,5 cm KwK 42 L/70. Panther se řadí mezi nejlepší střední tanky 2. světové války.
Divize SS Das Reich v září 1943 během dvou dnů zničila za pomoci Pantherů 40 sovětských tanků T-34 a KV-1. Tankový pluk Bäke v několikadenním boji s dvěma sovětskými tankovými prapory zničil 267 tanků, při ztrátě jednoho tanku Tiger a 4 Pantherů!
Na západní frontě byla nadřazenost Pantherů ještě výraznější. Po válce je určitou dobu používalo Československo, Maďarsko i Francie.
5 faktů o tanku Panther:
1) Více než 6000 Pantherů postavili Němci, ale je více než překvapivé, že 9 také postavila britská armáda v letech 1945-1946.
2) Úplný název byl Panzerkampfwagen V Panther a inventarizační označení munice měl Sd.Kfz. 171. 27. února 1944 Hitler překvapivě nařídil, že římská číslice "V" musí být odstraněna z označení.
3) Tank byl navržený tak, aby vážil 30 tun, ale Hitler požadoval dodatečné pancéřování a těžší zbraň, čímž váha ,,skočila" téměř na 50 tun.
4) Pozdější modely měly maximální rychlost 46km/h, což je víc než například americký Sherman nebo legendární německý Tiger.
5) Existovaly tři hlavní verze Panthera, verze D, A a G, každá nová verze zahrnovala významné zlepšení. Například byl ,,přidán" dělostřelecký pozorovatel, nové využití nebo vznikla i velitelská verze tanku.
VIDEO:
V miniseriálech s názvem ''Panther turné'' hovoří Nicholas Moran o funkcích velitelské věže, o pozici střelce, výzbroji a podobně.
Panther turné 1
Panther turné 2
Panther turné 3
Zdroj: YouTube.com, Warhistoryonline.com, Wikipedie
Autor: Samuel Poništ