Polopásový obrněný transportér OT-810 - ,,československý hakl", který byl vyráběn podle německého obrněnce

Polopásový obrněný transportér OT-810 - ,,československý hakl&quote;, který byl vyráběn podle německého obrněnce
Popisek: OT-810
21 / 02 / 2019, 10:00

Polopásový obrněný transportér OT-810 byl vyráběn mezi lety 1958 - 1962 v závodě Podpolianské strojárne Detva. Vozidlo bylo založené na německém typu Sd.Kfz. 251 (Hkl 6P, lidově se mu říkalo ,,hakl"). Ve své době byl OT-810 pravděpodobně jediným polopásovým obrněncem ve výrobě.

Součástí československé armády byl i polopásový obrněný transportér OT-810, který vycházel z německého typu Sd.Kfz. 251 (Hanomag HKL6p). OT-810 měl primárně sloužit jako přepravník plně vyzbrojené pěchoty. Přestože se vozidlo relativně výrazně podobá Sd.Kfz. 251, jsou patrné rozdíly například v použitém motoru (Tatra T-928-3), díky němuž se zvýšil dojezd vozidla i jeho rychlost, dále existuje rozdíl v pásech a v pancéřovém stropu, který OT-810 mělo.

Vzhledem k tomu, že se v v podmínkách Protektorátu vyráběl již zmíněný obrněnec HKL6p, uvažovalo se o tom, že by se pokračovalo v jeho výrobě a vozidla by se stala součástí československé armády. Nicméně nakonec nebyl tento projekt realizován, protože bylo přihlédnuto k novým potřebám armády a nutnosti lepších parametrů. Příslušnými místy bylo proto v 50. letech rozhodnuto o obnově projektu, který pod svá křídla převzala Tatra. V roce 1959 se uskutečnily zkoušky vozidla pod označením OT vz. 59, ten se však neujal a nový obrněnec dostal jméno OT-810.

V letech 1958 a 1959 se vyrobily ověřovací série ve slovenském závodě Podpolianské strojárne Detva. Celkem bylo do roku 1962 vyrobeno přibližně 1 500 kusů ,,ótéčka", z toho 320 ve verzích OT-810/R2 a OT-810/R3 (velitelsko - spojovací varianta). Dalších 20 vozidel se používalo pro výcvik řidičů, zhruba 60 strojů pak sloužilo jako sanitní verze.

Vozidlo o hmotnosti 8,5 tuny mohlo převážet celkem 12 mužů posádky. OT-810 poháněl čtyřdobý vznětový, vzduchem chlazený motor Tatra T-928-3 o výkonu 88,3 kW. Maximální rychlost činila 60 km/h, dojezd pak 600 km. Výzbroj vozidla tvořil univerzální kulomet UK vz. 52 nebo UK vz. 59 ráže 7,62 mm.

Česká armáda vyřadila poslední kusy OT-810 v roce 1995. Zajímavostí je, že vozidlo bylo ve své době pravděpodobně jediným polopásovým obrněncem ve výrobě.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace