Ponorka s plachtami vyrobenými z houpacích sítí a přikrývek unikla zkáze v Pacifiku

Ponorka s plachtami vyrobenými z houpacích sítí a přikrývek unikla zkáze v Pacifiku
Autor: Public domain|Popisek: USS R-14
18 / 11 / 2020, 10:00

Na jaře roku 1921 zmizel remorkér USS Conestoga někde v Pacifiku, během cesty na Americkou Samou, když se 25. března vydal na cestu z kalifornského ostrova Mare Island. Doplnit palivo měl v Pearl Harboru, ale nikdy tam nedorazil.

Proto byla začátkem května z vojenské základny Pearl Harbor vyslána pátrací skupina. Odborníci odhadovali, že Conestoga musela být někde okolo 100 námořních mil jihovýchodně od pobřeží Havaje. Na záchranou misi byly vyslána ponorka označená USS R-14 (SS-91) pod velením poručíka Alexandra Deana Douglase.

Ale záchranná mise se zvrtla a sama záchranná ponorka a její posádka museli bojovat o život.

Díky nesprávném odhadu množství paliva potřebného pro misi, došlo ponorce palivo poté, co dorazili na místo, kde měla být USS Conestoga. Elektromotory byla také bez energie, a tak se R-14 ocitla v zoufalé situaci. Posádce zbývalo jídlo na pouhých 5 dnů a ponorka i s posádkou uvízla asi 100 námořních mil od Havaje. Aby toho nebylo málo, jejich rádio selhalo a veškerá komunikace se přerušila.

Byli na otevřeném moři, bez paliva a bez prostředků, jak dát svému velení najevo, v jakých problémech jsou nebo kde uvízli. Posádka ponorky skládající se z 27 mužů a dvou důstojníků byla v zdánlivě neřešitelné situaci.

Neřešitelné až do chvíle, kdy se inženýr ponorky Roy Trent Gallemore rozhodl situaci vyřešit neotřelým způsobem. Gallemore si uvědomil, že jsou ve skutečnosti obklopeni zdrojem energie, který používali námořníci po tisíce let, tedy větrem.

Plachtící ponorka R-14

Všechny ruce na ponorce byly využity na ušití plachty z houpacích sítí posádky. Osm houpacích sítí bylo sešito a vytvořilo přední plachtu, kterou držel rám vyrobený z demontovaných paland. Celá konstrukce byla poté připevněna ke svislému sloupku torpédového nakládacího jeřábu, který se nacházel před nástavbou ponorky.

Ponorka však byla mnohem těžší a měla mnohem nižší siluetu než například španělská galeona ze 16. století. S přední plachtou dosáhla rychlosti ne více než jednoho uzlu, tedy přibližně 1,9 km/h. Musely se tedy přidat další plachty.

Vyrobili hlavní plachtu ze šesti přikrývek a připevnili ji k rádiovému stožáru, což přidalo dalšího půl uzlu k celkové rychlosti lodi. Dalšího půl uzlu získali sešitím dalších osmi přikrývek a sestavením jin0ho rámu na upevnění plachty z paland. Třetí plachta byla poté přidána k vertikálně umístěnému výložníku torpédového nakládacího jeřábu.

Když pluli rychlostí téměř tří uzlů, mohl Gallemore začít dobíjet baterie elektromotorů. Po 69 hodinách plavby konečně dorazili k nejvýchodnějšímu cípu havajských ostrovů a 15. května 1921 vpluli do přístavu Hilo.

Za záchranu ponorky s posádkou obdržel poručík Douglas pochvalný dopis od svého velitele ponorkové divize, Chestera W. Nimitze.

Hledaný remorkér USS Conestoga na druhou stranu takové štěstí neměl. Remorkér byl oficiálně prohlášen za nezvěstný 30. června 1921, ale až v roce 2009 byl objeven vrak lodi několik mil od ostrova Farallon, nedaleko pobřeží Kalifornie.

Zdroj: The Vintage News

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace