Poškozená vlajková loď, zlomená morálka. Den, kdy Řekové porazili početnější Turky

Poškozená vlajková loď, zlomená morálka. Den, kdy Řekové porazili početnější Turky
Autor: wikipedia, public domain|Popisek: Obrněný křižník Averoff u Elli, Vasiileios Chatzis
08 / 04 / 2020, 16:30

Největší námořní bitvou tzv. balkánských válek bylo střetnutí u Elli, které se také říká bitva u Dardanel, jež proběhla 16. prosince 1912 mezi loďstvy Řeckého království a Osmanské říše. V době, kdy řecké námořnictvo opět čelí intenzivním provokacím svého souseda a "spojence" si připomeňme příběh, kvůli němuž "Turčín běsnil jako pominutý". Jeho loďstvu nicméně nevelel vrchní eunuch Hadži Baba, ale kapitán Ramiz Bey z paluby bitevní lodi Barbaros Hayreddin, a prohrál, ač měl nad řeckým kontradmirálem Kountouriotisem papírově převahu.

Balkánské války byly sérií konfliktů, během nichž se balkánské národy zbavovaly osmanské nadvlády, resp. dál omezovaly turecký vliv a rozšiřovaly své území. Do první balkánské války vstoupily 26. září 1912 Bulharsko a Řecko podpořené Černou Horou, které vytvořily tzv. Balkánský svaz. Žádaly od Turecka autonomii křesťanských oblastí. Osmanská říše ultimátum odmítla a v předvečer první světové války se tak rozhořel ostrý konflikt, do které se na obou stranách dohromady zapojilo přes milion vojáků.

Kromě operací na pevnině, především v Makedonii a Thrákii, probíhaly také námořní operace - Řecko se zmocňovalo ostrovů ve východním Egejském moři, vč. Lemnosu, Thasosu nebo Lesbosu. Osmanské loďstvo bylo papírově silnější, ale také pasivní a zůstávalo v přístavech - do prosince 1912.

Řecké královské námořnictvo nemělo mnoho těžkých jednotek. Tři staré obrněné lodě třídy Hydra z let 1889-1890 již v moderním námořním konfliktu obstát nemohly, stejně jako plachetní křižník Navarchos Miaoulis. Jedinou moderní těžkou lodí byl silný a rychlý obrněný křižník Georgios Averoff italské třídy Pisa, který vstoupil do služby v roce 1909 (a dodnes ho můžete navštívit, kotví v Athénách), vyzbrojený čtyřmi děly ráže 234 mm a osmi děly ráže 190 mm. Dále zde byly torpédoborce třídy Thyella, Niki, Thiria a dva německé třídy V, celkem čtrnáct jednotek, a do počtu stará parní fregata z roku 1860, šest torpédových člunů. A také ponorky Xiphias a Delfin, která je historicky první ponorkou, jež napadla nepřítele torpédem.

Osmanské námořnictvo bylo silnější, ač v předchozím konfliktu s nepoměrně mocnější Itálií o mnoho lodí přišlo. Disponovalo dvěma původně německými bitevním loděmi, pre-dreadnoughty třídy Brandenburg, vyzbrojenými šesti děly ráže 280 mm a 6 děly ráže 105 mm, dvěma starými obrněnými loděmi, šesti křižníky, šesti torpédoborci a 21 torpédovými čluny.

14. prosince 1912 vyslali Turci do Egejského moře chráněný křižník Mecidiye, aby změřil síly s řeckým Averoffem, což bylo samo o sobě dosti odvážné (osmanská loď, postavená ve Spojených státech v letech 1901-1903, měla dvě děla ráže 152 mm a osm děl ráže 120 mm a nebyla pro obrněný křižník soupeřem). Řekové odpověděli nasazením torpédoborců a torpédových člunů, ale úspěch nezaznamenali. O dva dny později se strhla bitva, která byla od bitvy u Cušimy v roce 1905 do té doby největším námořním střetnutím, bitva u Elli.

Na řecké straně se jí účastnil nejen obrněný křižník Averoff jako vlajková loď, ale i všechny tři obstarožní obrněné lodě, a čtyři torpédoborce. Turci nasadili obě bitevní lodě, obě obrněné lodě, chráněný křižník a čtyři torpédoborce.

Karl Wilhelm Augustus Darr

Obě linie zahájily palbu na vzdálenost 12 tisíc metrů, Turci první, ale nepřesně. Řekové odpověděli třemi zásahy na chráněném křižníku Mecidiye. Tři řecké pomalé obrněné udržovaly paralelní kurz s tureckou linií a pokračovaly v palbě, zatímco admirál Kountouriotis na Averoffu vyrazil vpřed a díky rychlosti křižníku (23,5 uzlu) se mu podařilo položit ve vzdálenosti tří tisíc metrů osmanské sestavě "příčku na T" - využil plnou boční salvu proti v čele plující vlajkové bitevní lodi Barbaros Hayreddin, kterou těžce poškodil. Útok měl drtivý dopad na tureckou morálku, jejich formace se rozpadla a začala ustupovat pod ochranu pobřežních baterií, které zastavily řecké pronásledování.

Díky úspěchu pojistili Řekové předchozí úspěchy. 18. ledna 1913 se turecký pokus o vyplutí opakoval. V bitvě u Lemnosu Kountouriotis opět Beye porazil, těžce poškodil tři jeho lodě, a definitivně tak ukončil pokusy osmanského loďstva o změnu poměru sil v Egejském moři.

  • Zdroj: Karl Wilhelm Augustus Darr, The Ottoman Navy 1900-1918 : a study of the material personnel and professional development of the Ottoman Navy from 1900 through the Italian, Balkan, and fifirst World Wars

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace