Poslední bitva hrdiny. Štábní seržant zasypával palbou nepřátelská Zera v odtržené části bombardéru, dokud nezmizel v oceánu

Poslední bitva hrdiny. Štábní seržant zasypával palbou nepřátelská Zera v odtržené části bombardéru, dokud nezmizel v oceánu
Autor fotografie: public domain|Popisek: B-24 Liberator
15 / 12 / 2020, 16:00

Štábní seržant Ben P. Colecchi bojoval doslova až do posledního dechu. V odtržené části svého bombardéru pálil na japonské letouny Zero tak dlouho, dokud neklesl do moře.

Čtyřmotorový bombardér B-24 Liberator byl 11. září 1943 po návratu z úspěšné mise napaden nedaleko Aljašky současně dvěma japonskými Zery a díky těžkému poškození havaroval v moři. Svědci z dalších letadel svazu bombardérů B-24 Liberator uvedli, že ocasní část klesajícího letadla se odtrhla od zbytku trosky a zůstala na chvíli nad vodou. Seržant Colecchi seděl na své pozici v ocasu nešťastné B-24 a pokračoval v chrlení proudu střel na japonská stíhací letadla, dokud letcům v bombardérech nezmizel z dohledu.

Svědci bombardovací mise Paramuširu-Šimušu přivezli informaci o posledním boji 22letého hrdiny zpět na základnu.

Ben P. Colecchi je veden v seznamech letectva jako MIA tedy „Missing In Action“. Letecká medaile mu byla udělena rozkazem generálmajora Davenporta Johnsona, velícího generála 11th Air Force.

Consolidated B-24 Liberator byl americký těžký bombardér, navržený firmou Consolidated Aircraft v kalifornském San Diegu. První prototyp těžkého bombardéru byl vyroben 29. prosince 1939 a první let trval sedmnáct minut. Byl často podrobován kritice, protože jej neustále srovnávali s legendární B-17.

Americké letectvo požadovalo rychlost 483 km/h, dolet téměř 5 000 km a výškový dostup 10 668 metrů. Ani jeden parametr stroj nesplnil a dostal proto jiné motory a kompresory. Měl nový tvar křídla a trupu, což mu zajišťovalo dobrou rychlost, delší dolet ale malou odolnost vůči poškození v bitvě. Vyčítali mu, že není tak odolný jako B-17, a mezi posádkami byl známý pro svoji nepříjemnou vlastnost snadno vzplanout. Německý flak byl pro B-24 vážný problém, a pokud si mohli nepřátelští stíhači vybrat mezi útokem na B-17, či B-24, Liberator byl preferovaným cílem. Také byl méně pohodlný pro svou posádku než B-17.

Válečné ztráty B-24 byly vyšší než u B-17 (bylo mu přezdíváno létající rakev), ale bombardér byl poměrně úspěšný v Pacifiku a tak B-24 skončil druhou světovou válku jako nejvíce produkovaný těžký bombardér v historii. S počtem více než 18 400 strojů, kdy polovinu dodala společnost Ford Motor Company, se stále se jedná o nejprodukovanější americké vojenské letadlo všech dob.

 

Zdroj: findagrave.com

Tagy článku