Poslední nájezd Hitlerova bitevního křižníku Scharnhorst a 1 930 mrtvých u North Cape. Průběh bitvy minutu po minutě

Poslední nájezd Hitlerova bitevního křižníku Scharnhorst a 1 930 mrtvých u North Cape. Průběh bitvy minutu po minutě
Autor: Bundesarchiv, DVM 10 Bild-23-63-07 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5372014|Popisek: Bitevní křižník Scharnhorst
26 / 12 / 2019, 10:00

Dnes je to přesně 76 roků od námořní bitvy u Severního mysu (North Cape), během níž byla potopená Hitlerova ,,chlouba", bitevní křižník Scharnhorst.

Bitevní křižník Scharnhorst s ďalšími pět plavidly opustila svou základnu v Altenfjord v severním Norsku na Štědrý den 1943.

Bitva u Severního mysu se odehrála 26. prosince 1943 jako součást arktické kampaně. Scharnhorst měl útočit na arktické konvoje západních spojenců, které přepravovaly potraviny a bojový materiál do Sovětského svazu.

                                      

Scharnhorst byla potopená bitevní lodí HMS Duke of York a lehké křižníky HMS Jamaica a HMS Belfast. Britské vítězství potvrdilo obrovskou strategickou výhodu Britů.

Britové o plánech Němců věděli, takže podobný útok na konvoje nemohl být překvapením. Na Scharnhorst čekaly dvě silné skupiny lodí připravené k útoku.

Schéma Scharnhorstu (údaje jsou ve stopách a yardech)

Scharnhorst

Ernest Reeds byl na palubě těžkého křižníku HMS Belfast, během této bitvy pak zapisoval podrobnosti o celé operaci.

(14:27) Viděli jsme na obzoru Scharnhorst" a zahájili palbu. Změnila směr, a skoro se dostala pryč. Podařilo se nám ji zasáhnout, zpomalili jsme ji na rychlost 24 uzlů.

(18:15) "Scharnhorst" je přibližně 15 mil před námi. "Duke" a "Jamaica'' jsou na na našem pravoboku.

(18:50) Naše rychlost je přes 32 uzlů.

(19:05) "Scharnhorst" na našem pravoboku a my stříleli znovu na velmi dlouhou vzdálenost.

(19:16) "Duke of York" a "Scharnhorst" spustily proti sobě palbu.

(20:00) Rychlost "Scharnhorstu" se snížila na 21 uzlů.

(20:05) "Scharnhorst" a "Duke" si mezi sebou stále vyměňují salvy.

(20:50) "Scharnhorst" pálí zblízka, jeden z našich torpédoborců dostal přímý zásah, 20 mužů zemřelo.

(21:06) ''Duke of York'' opětuje palbu a dává příkazy, aby ''Jamaica'' zaútočila torpédy.

(21:15) "Scharnhorst" je v plamenech a je téměř na mrtvém bodě.

(21:40) "Scharnhorst" začíná klesat zadkem.

(21:48) C v C signály hovorří, že to byla loď "Belfast", která vypálila osudové torpédo, které ji poslaly ke dnu.

(21:50) "Scharnhorst" se právě potopila, silný zápach hořícího oleje a velký oblak dýmu.

(21:52) Obracíme naše světlomety směrem k přeživším. Přežilo jen 50 námořníků z 1600 členů posádky.

                                      

Bitevní loď Scharnhorst:

Objednaná: 25. 1. 1934
Zahájení stavby: 15. 6. 1935
Spuštěná na vodu: 3. 10. 1936
Uvedena do služby: 7. 1. 1939
Standardní výtlak: 34 850 t (přibližně jako 32 877 osobních aut)
Výtlak s plnou nádrží, municí, ... : 38 900 t (přibližně jako 37 047 osobních aut)
Délka/Šířka/Ponor: 234,9 m/30 m/ 10,5 m
Pancéřování stěn/paluby: max. 350 mm/max. 100mm - boky: 170-320 mm, horní paluba: 48 mm, spodní paluba: 150 mm, dělové veže - čelo: 358 mm, dělové věže - boky: 191 mm, velitelská věž: 218 mm
Hnací jednotka: tři parní turbíny s výkonem 160 000 hp (117 760 kW) (přibližně jako 1472 průměrných osobních aut s výkonem 80 kW)
Maximální rychlost: 31,5 uzlů – 58,3 km/h
Akční rádius: 10 000 nm – 18 520 km při rychlosti 15 uzlů – 27,78 km/h

 

Zdroj: WW Today 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace