Zkáza svazu Z - potopení britské bitevní lodi HMS Prince of Wales japonskými bombardéry

Zkáza svazu Z - potopení britské bitevní lodi HMS Prince of Wales japonskými bombardéry
Popisek: HMS Prince of Wales opouští Singapur v roce 1941
08 / 12 / 2018, 16:00

Hořký konec lodi HMS Prince of Wales předznamenal konec bitevních lodí jako hlavních plavidel námořních svazů.

scan: HMS Prince of Wales

Bitevní loď třídy King George V, HMS Prince of Wales byla pýchou Royal Navy pouze krátce. 31. března 1941 byla po problémech se stavbou uvedena do služby a pak již následoval hon na německou bitevní loď Bismarck, kterou Prince of Wales společně s bitevním křižníkem HMS Hood dostihl 24. května 1941. Pro operační svaz Royal Navy pod vedením admirála Hollanda ale setkání s Bismarckem doprovázeným těžkým křižníkem Prinz Eugen dopadlo tragédií, kdy HMS Hood, v té době největší britská loď vybuchl po zásahu muničních skladů, a HMS Prince of Wales se zachránil jedině skrytím v kouři. I tak byl zasažen sedmi granáty velkého kalibru, a většina jeho zbraní byla mimo provoz kvůli poruše či poškození. Během krátké bitvy zasáhla Bismarck třikrát a jeden zásah na přední palivovou nádrž se ukázal jako jeden z rozhodujících faktorů, které posléze vedly k potopení největší lodi německé Kriegsmarine.

HMS Prince of Wales s křižníky HMS Suffolk a HMS Norfolk dále Bismarck sledoval a 25. května v 01:31 hod. po sobě krátce stříleli. Ze šarvátky s německou lodí se Prince of Wales dával dohromady šest týdnů v loděnicích.

Další ze známých akcí této lodi bylo převezení britského premiéra Churchilla na konferenci do Newfoundlandu.

27. září 1941 při ochraně konvoje ve Středomoří loď sestřelila několik útočících letadel.

25. října 1941 byl Prince of Wales vyslán do Singapuru jako část Svazu Z, spolu s bitevním křižníkem HMS Repulse a torpédoborci HMS Electrou a Expressem. Začátkem prosince lodě dorazily do Singapuru, kde měly odradit Japonsko od útoku na Malajsii. Shodou okolností ale svaz neposílila letadlová loď HMS Indomitable, která během testů havarovala a musela být opravována v docích.

8. prosince Japonci zaútočili a bristký svaz admirála Phillipse se vydal zlikvidovat vyloďující se japonské síly. Nikoho nenalezli, ale zprávu o svazu lodí bez letecké podpory podala japonská ponorka I-65 a vzdušný průzkum.

86 bombardérů císařského Japonska se vrhlo 10. prosince na HMS Prince of Wales a Repulse a tyto lodě díky svému potopení získaly nemilé prvenství jako první velké hladinové lodě potopené leteckým útokem...

A jak zkáza svazu Z probíhala?

Mezi 7:35 a 9:30 dne 10. prosince odstartovalo několik vln japonských bombardérů z letišť u Saigonu. Bylo vysláno celkem 34 bombardérů s pumami a 51 bombardérů s torpédy. Japonští piloti zaútočili hlavně na Prince of Wales a Repulse. O doprovodné torpédoborce nejevili Japonci přílišný zájem. Někdy kolem 11:15 zaútočila skupina 9 strojů na Repulse z výšky 3000 metrů. Jedna puma zasáhla střed lodě. Další skupina, tentokrát s torpédy, udeřila na bitevní loď i křižník v 11:42. Po skupinách po dvou nebo po třech klesali Japonci z výšky 1000 metrů k hladině. Prince of Wales se sice začal obracet doleva, ale nestihl to. Dvě torpéda zasáhla levobok. Lodní protiletecká obrana nedokázala zastavit dobře vycvičené Japonce. Prince of Wales se naklonil o 13 stupňů doleva a zpomalil o 10 uzlů. Navíc bylo ochromeno kormidlo a došlo k poškozením lodních strojů.

Ve 12:15, po hlášení od svazu Z, odstartovalo ze Singapuru svazu na pomoc několik stíhaček Brewster „Buffalo“. Na místo zkázy však přiletěly až po bitvě.

Na Repulse začaly útočit další letouny a loď se stále úspěšně vyhýbala jak pumám, tak i torpédům, ovšem i na Repulse nakonec došlo. Někdy ve 12.20 zaútočily torpédové bombardéry ve dvou skupinách a ze dvou směrů vypustily torpéda. Repulse se dokázal vyhnout torpédům jedné skupiny, ovšem těm z druhé skupiny neunikl. Ve 12:23 se objevila další skupina a zasáhla Repulse čtyřmi torpédy. Protiletadlové baterie sice střílely, jak mohly, ale nic nedokázalo zastavit japonské piloty, kteří statečně mířili ke svým cílům. Osud bitevního křižníku Repulse se naplnil ve 12:33, kdy se potopil i s 513 námořníky na palubě.

Bitevní loď Prince of Wales se stále držela na hladině. Po zásahu dvěma torpédy na ní ve 12:44 zaútočila ještě skupina 9 bombardérů a zasáhly střed Prince of Wales. Ani teď protiletadlová obrana na Prince of Wales nedokázala zarazit japonské piloty. Ve 13:20 se bitevní loď potopila a vzala sebou i admirála Phillipse, který odmítl opustit loď a místo toho chtěl sdílet osud své vlajkové lodi. Spolu s ním zahynulo 326 námořníků.

Doprovodné torpédoborce vzaly na palubu na 1200 mužů z Prince of Wales a asi 800 mužů z Repulse. Zahynulo celkem 840 námořníků.

Na obranu této moderní bitevní lodi Prince of Wales je ale nutné uvést, že v době útoku údajně neměla funkční radar.

Základní údaje HMS Prince of Wales
Typ: bitevní loď
Třída: třída King George V
Číslo trupu: 53
Lodní znak: Znak lodi
Spuštěna na vodu: 3. května 1939
Uvedena do služby: 31. března 1941
Osud: potopena 10. prosince 1941

Takticko-technická data
Výtlak: 36 727 tn (standardní)
42 076 tn (plný)
Délka: 227,07 m
Šířka: 31,39 m
Ponor: 8,84 m
Pohon: 4 turbínová soustrojí
8 kotlů
110 000 hp
Rychlost: 28 uzlů
Posádka: 1 422
Pancíř: boky 381 mm, paluba 152 mm, věže 330 mm

Výzbroj: (prosinec 1941):
10× 356 mm (2×4, 1×2)
16× 133 mm
48× 40 mm
7× 20 mm
Elektronika: radary typů 279, 284, 285, 282
Letadla: 2 hydroplány

Zdroj: Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace