Požehnání pro ponorkové loďstvo - německý létající člun se třemi dieselovými motory

Požehnání pro ponorkové loďstvo - německý létající člun se třemi dieselovými motory
Autor: wikipedia, public domain
21 / 03 / 2020, 12:00

V říjnu 1940 byl do služby německé Luftwaffe zařazen nezvykle vyhlížející třímotorový létající člun vyvinutý a vyráběný společností Blohm & Voss: BV 138. Létal především jako námořní hlídkový a průzkumný stroj s dlouhým doletem a jeho primárním úkolem bylo vyhledávat cíle pro německé U-Booty. Sloužil i k záchraně trosečníků, zdravotnické evakuaci zejména z palub ponorek a k jejich zásobování, nebo naopak k protiponorkovému boji. Pro spolupráci s ponorkami byl skvěle disponován nejen odolnou konstrukcí, ale především nezvyklým prvkem: poháněly ho totiž tři dieselové motory.

Původní označení znělo Ha 138, protože společnost se jmenovala do roku 1937 Hamburger Flugzeugbau (HFB). Šlo o progresívně vyhlížející konstrukci, krátký, dvouocasý trup, hornoplošník se třemi motory, z nichž prostřední byl umístěn uprostřed ve vyvýšené pozici, a poháněl čtyřlistou vrtuli, zatímco dva motory v křídlech třílisté. Motorů bylo vyzkoušeno během vývoje několik různých typů, ale vybrán byl Junkers Jumo 205C a později D, vznětové, tedy dieselové, což byl typ pohonu v případě letounu skutečně nezvyklý.

Dával ovšem stroji jednu zcela zásadní výhodu: při dlouhých hlídkových či zásobovacích letech byl schopen spotřebované palivo doplnit přímo z nádrží ponorky. Verze BV 138C se mohla pochlubit při kapacitě nádrží 3750 litrů doletem až 4300 km, přičemž operační dosah stroje výše uvedená výhoda dále prodlužovala. Letoun se šestičlennou posádkou (pilot, navigátor, radista a tři střelci) mohl nést až 10 pasažérů. Nesl dva pohyblivé kanóny MG 151 ráže 20 mm, jeden kulomet MG 131 ráže 13 mm a jeden až tři kulomety MG 15 ráže 7,92 mm, a unesl až 600 kg bomb či hlubinných náloží.

Pro ponorkové loďstvo byla spolupráce s tímto typem požehnáním. Svou schopností dopravovat zásoby a odvážet nemocné či raněné členy posádek prodlužoval operační schopnosti ponorek. Celkem vzniklo a bylo nasazeno 227 sériových kusů, z nichž některé byly adaptovány pro speciální úkoly (testován byl stroj s pomocnými raketami pro kratší vzlet, stroj s protilodním radarem FuG 200 nebo protiminový BV 138 MS s elektromagnetickým prstencem, který se ovšem neosvědčil).

Kromě Atlantského oceánu, Severního moře, Baltského moře a Severního ledového oceánu působily BV 138 také nad Černým mořem ze základen v Rumunsku a Bulharsku a Středozemním mořem z Kréty.

Vrak jednoho z letounů (který se potopil při poválčné leteckou šou a byl vyzvižen) uvidíte v Dánském národním technickém muzeu v Elsinore.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace