Autor fotografie: Karl Marth (edited by Guy Inchbald) / CC BY-SA 2.5 / Wikimedia Commons|Popisek: létající člun Blohm & Voss, BV 138 na Hemnesfjordu
Létající člun BV 138 byl tajnou zbraní německého námořnictva. Tři dieselové motory, dlouhý dolet a schopnost zásobovat ponorky mu zajistily nezastupitelnou roli v bitvě o Atlantik.
V říjnu 1940 byl do služby německé Luftwaffe zařazen nezvykle vyhlížející třímotorový létající člun vyvinutý a vyráběný společností Blohm & Voss, BV 138. Létal především jako námořní hlídkový a průzkumný stroj s dlouhým doletem a jeho primárním úkolem bylo vyhledávat cíle pro německé U-Booty. Sloužil i k záchraně trosečníků, zdravotnické evakuaci zejména z palub ponorek a k jejich zásobování, nebo naopak k protiponorkovému boji. Pro spolupráci s ponorkami byl skvěle disponován nejen odolnou konstrukcí, ale především nezvyklým prvkem, poháněly ho totiž tři dieselové motory.
Konstrukce letounu Blohm & Voss BV 138
Původní označení znělo Ha 138, protože společnost se jmenovala do roku 1937 Hamburger Flugzeugbau (HFB). Šlo o progresívně vyhlížející konstrukci, krátký, dvouocasý trup, hornoplošník se třemi motory, z nichž prostřední byl umístěn uprostřed ve vyvýšené pozici, a poháněl čtyřlistou vrtuli, zatímco dva motory v křídlech třílisté. Německo vždy bylo zemí průmyslu, i proto bylo vyzkoušeno běhěm vývoje několik různých typů motorů, ale vybrán byl Junkers Jumo 205C a později D, vznětové, tedy dieselové, což byl typ pohonu v případě letounu skutečně nezvyklý.
Dával ovšem stroji jednu zcela zásadní výhodu: při dlouhých hlídkových či zásobovacích letech byl schopen spotřebované palivo doplnit přímo z nádrží ponorky. Verze BV 138C se mohla pochlubit při kapacitě nádrží 3750 litrů doletem až 4300 km, přičemž operační dosah stroje výše uvedená výhoda dále prodlužovala. Letoun Blohm & Voss BV 138 se šestičlennou posádkou (pilot, navigátor, radista a tři střelci) mohl nést až 10 pasažérů. Nesl dva pohyblivé kanóny MG 151 ráže 20 mm, jeden kulomet MG 131 ráže 13 mm a jeden až tři kulomety MG 15 ráže 7,92 mm a pro potřeby bombardování unesl až 600 kg bomb či hlubinných náloží.
Zapojení Blohm & Voss BV 138 do námořních operací
Luftwaffe hrála klíčovou roli v podpoře námořních operací, zejména během bitvy o Atlantik. Strategická spolupráce mezi Luftwaffe a Kriegsmarine vedla k lepší koordinaci útoků na spojenecké konvoje. Jedním z dalších významných úkolů, které BV 138 plnil, byla protiponorková válka. Díky své dlouhé výdrži ve vzduchu a široké výbavě, včetně radaru FuG 200 Hohentwiel, byl ideálním prostředkem pro hlídkování nad strategickými oblastmi druhé světové války. Tento radar umožňoval detekci nepřátelských plavidel na moři a byl obzvláště účinný při vyhledávání konvojů a ponorek na hladině. Kromě toho byl letoun vyzbrojen hlubinnými náložemi, které byly shazovány na ponorky po jejich vizuální nebo radarové detekci
Blohm & Voss BV 138 a jeho využití
Další zajímavostí ohledně BV 138 je jeho odolnost a schopnost operovat v náročných podmínkách. Letouny tohoto typu se často nasazovaly v arktických oblastech, kde musely čelit extrémním klimatickým podmínkám, včetně silných mrazů, ledových větrů a nízké viditelnosti. Přesto si BV 138 dokázaly udržet vysokou míru spolehlivosti. Byly také nasazeny při operacích na Severním ledovém oceánu, kde byly využívány ke krytí německých konvojů zásobujících jednotky v severních částech Sovětského svazu (SSSR). V těchto drsných podmínkách, kde byla logistika zásobování extrémně obtížná, se letouny BV 138 osvědčily jako klíčové pro udržení německých operací v chodu.
Požehnání pro ponorkové loďstvo, Blohm & Voss BV 138
Pro ponorkové loďstvo byla spolupráce s tímto typem požehnáním. Svou schopností dopravovat zásoby a odvážet nemocné či raněné členy posádek prodlužoval operační schopnosti ponorek. Celkem vzniklo a bylo nasazeno 227 sériových kusů, z nichž některé byly adaptovány pro speciální úkoly (testován byl stroj s pomocnými raketami pro kratší vzlet, stroj s protilodním radarem FuG 200 nebo protiminový BV 138 MS s elektromagnetickým prstencem, který se ovšem neosvědčil). Kromě Atlantského oceánu, Severního moře, Baltského moře a Severního ledového oceánu působily BV 138 také nad Černým mořem ze základen ve státech strany Osy (především Rumunsko a Bulharsko) a také nad Středozemním mořem z Kréty.
Zdroje: www.militaryfactory.com, www.silverhawkauthor.com, www.jetsprops.com