Před 78 lety vyplul úderný svaz admirála Naguma. Směr - Pearl Harbor. Úkol - probudit spícího obra

Před 78 lety vyplul úderný svaz admirála Naguma. Směr - Pearl Harbor. Úkol - probudit spícího obra
26 / 11 / 2019, 16:00

Po dlouhých a velmi pečlivých přípravách vypluly 26. listopadu 1941 tři desítky plavidel japonského 1. leteckého loďstva (1. Kókú Kantai) neboli mobilního operačního svazu (Kido Butai) ze zátoky Hitokappu na kurilském ostrově Iturup směrem k Havajskému souostroví. Jejich cílem bylo americké tichomořské loďstvo na základně Pearl Harbor na ostrově Oahu a především jeho letadlové lodě. Pokud se je podaří vyřadit prvním překvapivým úderem, bude mít Japonsko šanci v rychlé válce dosáhnout rozhodujících úspěchů a uzavřít mír dříve, než se projeví nesrovnatelná americká průmyslová síla.

Aby se Japonské císařství mohlo zmocnit oblastí bohatých na suroviny, které potřeboval jeho rozvíjející se průmysl, a jež byly v rukách západních koloniálních mocností, muselo vyřadit ze hry především americké tichomořské loďstvo, jehož hlavní základnou byl Pearl Harbor v Havajském souostroví. Hra to byla mimořádně nebezpečná a rizika si velmi dobře uvědomovalo především námořnictvo. Čtyři pětiny dodávek paliva přicházelo před válkou do Japonska právě ze Spojených států, velmi významné byly dodávky i dalších surovin, a zároveň jeden z čelných představitelů námořnictva, velitel Spojeného loďstva (Rengó Kantai), admirál Isoroku Jamamoto měl nejen díky svému pobytu v USA velmi dobrou představu o průmyslovém i lidském potenciálu této země. A nebyl sám. Japonsko by s Amerikou válku vést nemělo. Pokud s ohledem na své další dobyvačné plány v Asii musí, musí tato válka být překvapivá, musí být rychlým sledem drtivých vítězství, pod jejichž dojmem Spojené státy přistoupí na nově vzniklou situaci a budou ochotny uzavřít pro Japonsko výhodný mír.

Hlavní sílu japonského Spojeného loďstva tvořilo tzv. 1. letecké loďstvo, 1. Kókú Kantai, v jehož čele stál viceadmirál Čúiči Nagumo. Vývoj rozhodujících střetnutí v prvním roce války ukáže, že jeho jmenování nebylo šťastnou volbou. Nagumo zároveň velel 1. divizi letadlových lodí (1. Kókú Sentai) tvořené letadlovými loděmi Akagi a Kaga. Velmi schopný a zdravě agresívní kontradmirál Tamon Jamaguči velel 2. divizi, lodím Hirjú a Sórjú, a 3. divizi, nejmodernějším plavidlům zařazeným do služby teprve nedávno, Šókaku a Zuikaku, velel kontradmirál Čúiči Hara.

Šest velkých a rychlých letadlových lodí s více než čtyřmi stovkami moderních stíhaček, střemhlavých a torpédových bombardérů pilotovaných skvěle připravenými a zkušenými piloty námořnictva, doprovázely dvě bitevní lodě (Hiei a Kirišima ze 3. divize), dva těžké křižníky (Tone a Čikuma, 8. divize), lehký křižník (Abukuma) a 11 torpédoborců 1. torpédové eskadry (Suirai Sentai), a s nimi taky osm zásobovacích lodí a tankerů. Operaci přímo podporovalo třicet ponorek 6. loďstva viceadmirála Micumiho. Většina z nich vyplula do operační oblasti týden před vyplutím úderného svazu.

Operace byla součástí mohutného útoku japonských ozbrojených sil vedených nejen proti Havaji, ale především v jižním směru proti Filipínám a dále do Indonésie. Cílem bylo zmocnit se na suroviny bohatých oblastí, a zároveň vytvořit pevnou obrannou linii táhnoucí se od Kurilských ostrovů, Wake, Marshallovy a Gilbertovy ostrovy, Bismarckovo souostroví k Indonésii, na jejíž zdolání nebude mít nepřítel dostatek sil - a než by se mu mohlo podařit dostatečné síly vybudovat, bude v nevýhodné situaci a vyčerpán ochoten uzavřít mír.

7. prosince 1941 ovšem první útočná vlna v Pearl Harboru americké letadlové lodě nezastihne. Američané budou díky tomu schopni narušit další japonské ofenzívní operace a zahájit vlastní ještě předtím, než jejich průmysl vychrlí na tichomořské válčiště takové množství techniky, že porážka Japonska bude otázkou času. Admirál Jamamoto si tohoto rizika byl jako nadaný, vzdělaný a zkušený stratég dobře vědom. V roli operačního velitele v průběhu války ovšem neměl štěstí. Výchozí předpoklad pro úspěch nevyšel, a potopení či poškození několika starých a pomalých bitevních lodí nemělo jiný než symbolický význam.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace