foto: By Bundesarchiv, DVM 10 Bild-23-63-14 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 de/Křižník třídy Admiral Hipper je spouštěn na vodu
Třída německých těžkých křižníků Admiral Hipper zažila během druhé světové války mnoho akcí. Prinz Eugen se zúčastnil výpadu do Atlantiku po boku legendárního Bismarcku, Admiral Hipper byl lovcem konvojů a Blücher byl naopak zase první velkou ztracenou lodí Třetí říše. Lützow sloužil Rudé armádě.
Když Hitlerovo Německo podepsalo britsko-německou námořní smlouvu, získalo možnost postavit pět těžkých křižníků a na scéně se objevují elegantní lodě třídy Admiral Hipper. Všechny dostavěné lodě mají zajímavý osud, ale to, co prožila pátá a nedostavěná loď, je něco opravdu paradoxního.
Psali jsme
Itálie vyvinula těžký bombardér Piaggio P.108, který byl v její výbavě jediným čtyřmotorovým těžkým bombardérem užívaným za druhé světové vá...
Na vodu sklouzly a v německé Kriegsmarine sloužily celkem tři křižníky této třídy. První Admiral Hipper, následoval Blücher a Prinz Eugen. Zbývající Seydlitz a Lützow nebyly nikdy dokončeny. Lützow se začal stavět 2. 8. 1937, na vodu byl spuštěn 1. 7.1939. O jeho koupi ale požádal Sovětský svaz, který se v té době s hitlerovským Německem "kamarádil", a tak byla neúplná loď prodána 15. dubna 1940 do SSSR.

Křižník měl pouze polovinu děl hlavní ráže a prakticky chyběly nástavby. V SSSR dostal jméno Petropavlovsk a měl být dokončen v leningradských loděnicích. To se ale nestihlo a když Hitler napadl Stalina v létě roku 1941, nedokončená loď bránila Leningrad střelbou ze svých čtyř děl ráže 203 mm. Vystřelila asi 700 nábojů, ale 17. září byla težce poškozena 53 zásahy a byla navedena na břeh, aby se vyhnula potopení.
4. dubna 1942 zaútočily desítky německých letounů na leningradský přístav, a nešťastný křižník byl opět zasažen. Sovětské námořnictvo ale loď odtáhlo do řeky Něvy. V roce 1943 již s novým jménem Tallinn se křižník vrátil zpět do služby a pomáhal obleženému městu v boji s německou armádou.
Psali jsme
Pro veliké ztráty na obrněné technice v roce 1941 musely sovětské úřady najít rychlý a účinný způsob, jak tyto ztráty nahrazovat. Výsledkem...
Po skončení války ale již na její dokončení nedošlo, a loď byla používána jako stacionární školní loď a ještě později jako plovoucí kasárna. Roku 1953 naposledy změnila jméno na Dněpr. Sešrotována byla na konci 50. let minulého století.
Technické údaje třídy Admiral Hipper:
Výtlak: 14 050 tun, plný výtlak 18 200 tun
Délka: 205,9 m
Šířka: 21,3 m
Ponor: 7,2 m
Pohon: 3 × parní turbíny Blohm & Voss, 3 × třílistá vrtule, výkon 132.000 SHP (98 MW)
Rychlost: 32,5 uzlů (59 km / h, 37 mph)
Posádka: 42 důstojníků, 1 340 členů posádky
Výzbroj:
8 × 20,3 cm, 12 × 10,5 cm, 12 x 3,7 cm, 8 x 2 cm, 6 x torpédomet 53,3 cm
Pancéřování:
Boky: 70 až 80 mm, paluba: 20 až 50 mm, čelní strana dělových věží 105 mm
Zdroj: Kriegsmarine: The Forgotten Service, Válečné lodě 4
Tagy