Předválečná a válečná vojenská technika, která nestála v první linii

Předválečná a válečná vojenská technika, která nestála v první linii
Popisek: T-37
29 / 05 / 2018, 19:00

V článku se budeme věnovat vojenské technologii před druhou světovou válkou v jejím průběhu. Podíváme se na ni ale z pohledu ne standardně využívané bojové techniky. Myslím, že i přesto bude velmi zajímavé zjištění, co vše bylo v bojích využito. Unikátní na této vojenské technice je, že skutečně prošla přímými boji druhé světové války. Následně byla zakonzervována a využita pro vojenská muzea. Pokud bude čtenář očekávat klasickou tankovou techniku, nebo to, co bývá standardně prezentováno, drobně jej zklamu. Dnes se budeme věnovat technice, která nebyla zcela v první linii, ale sloužila jako první v zastavení německé agrese.

T–27 

byl sovětský bezvěžový tančík. Stroje  představují upravenou verzi britského tančíku Carden-Loyd Mk.VI.. vyráběného v letech 19311933. Odhaduje se, že bylo vyrobeno 2 540 těchto strojů.

Nejpodstatnější změny oproti britskému vzoru představovaly úpravy podvozku, nahrazení britského motoru sovětským a menší úpravy na korbě. Vana i korba měly hranatý tvar a byly tvořeny snýtovanými pláty. Ty byly u svislých stěn silné 10 mm, u stropu 6 mm. Zbraní byl kulomet DT 7,62 mm.

Popsány jsou pouze dvě nasazení těchto tanků. Prvním bylo jejich použití při potlačení protistalinských nepokojů ve středoasijských sovětských republikách, kde se ještě jakž takž ujal, nicméně postupem času začínalo být jasné, že se hodí k boji pouze proti extrémně špatně vyzbrojenému protivníkovi. Jeho „pancéřování“ nedokázalo pořádně zadržet ani střely z kulometu. Tančíky byly postupně využívány spíše v roli tahačů lehkých děl.

V roce 1941 byly z těchto tančíků sestaveny improvizované bojové útvary, které byly nasazeny proti Němcům a jejich spojencům. Následný masakr byl ovšem natolik jednostranný, že to bylo moc i na ruskou náturu a tento nápad byl urychleně opuštěn – tančíky byly staženy z fronty do školských středisek nebo k pomocné službě, případně se vrátily k roli tahačů.

T-37

BT-2 je zkratka označující druhou (respektive první) sériově vyráběnou řadu sovětských lehkých tanků BT. Tank vycházel z typu M1930 amerického konstruktéra Johna Waltera Christieho. Zajímavostí u tohoto tanku je, že mohl jezdit i bez pásů. Verze, v níž byl kanón nahrazen dvojkulometem, je označována BT-1, nebo je považována za podvariantu BT-2. 

psali jsme: Sovětský tank T-111 byl debaklem předválečné sovětské konstrukční školy

Trup tanku BT-2 byl snýtován z rovných ocelových plechů. Provedení přední části korby mělo řidiči usnadnit výhled do terénu. Bočnice vany byly dvoustěnné, vnější stěna byla tvořena pancířem, vnitřní pak tvořena pouze měkkou netvrzenou ocelí.

Na korbě byla umístěna věž, jejíž stěny měly tloušťku 13 mm, stejně tlusté plechy byly použity k výrobě přední i zadní části trupu, boky byly silné 10 mm, tloušťka dna byla jen 6 mm.

Za věží se nacházel motorový prostor, kde byla umístěna pohonná jednotka, startér, rychlostní skříň a další části pohonného systému. Motor byl benzínový typu Mikulin M-5, jenž byl částečnou kopií leteckého motoru Liberty 12 s prvky motorů americké firmy Packard.[2] Jednalo se o čtyřtaktní dvanáctiválec. Při 1650 otáčkách za minutu dával motor výkon 400 koňských sil. Zásoba paliva pro motor činila 350 l benzínu v bočních nádržích.

Konstrukce podvozku byla kolopásová, na každém boku vozidla se nacházela čtyři mohutná dvojitá pojezdová kola, hnací a napínací kolo. Pás byl široký 26 cm.

Dvoučlennou posádku tvořili řidič a velitel, nabíječ a střelec v jedné osobě. Velitel měl k dispozici veškerou organickou výzbroj tanku. Bojové stanoviště měl ve věži.

Prvních šedesát vozidel neslo pouze kanón typu B-3 nebo 5K ráže 37 mm, který byl umístěn v čelní stěně věže. 

bt

T-37 byl sovětský obojživelný tank, který částečně vycházel z britského obojživelného tanku Carden-Loyd a částečně z jeho již částečně poruštěných verzí T-33 a T-41, které nebyly pro nevyhovující parametry přijaty do výroby. Jeho sériová výroba probíhala v letech 1933-1936, postaveno bylo 1200 tanků. Krom toho vznikla plamenometná modifikace (OT-37, 75 kusů) a podvozek tanku se stal základem pro samohybné dělo SU-37. Existovaly zde i experimenty s použitím tohoto tanku u vzdušných výsadkových vojsk, ale výsledky projektu se ukázaly být neuspokojivé.

Výzbroj tanku představoval kulomet DT - 7,62 mm, pancíř svislých stěn věže byl silný 6 mm, u vany pak 9 mm (čelo, boky) - 6 mm (záď).

Tanky T-37 u bojových jednotek nahrazovaly tančíky T-27 a měly hrát významnou úlohu v průzkumu a jako podpora v boji proti hůře vyzbrojené pěchotě. Brzy se ukázalo, že jde o iluzorní představu. Pasivní ochrana posádky byla ještě slabší než u tančíku T-27 a tank byl navíc značně poruchový. Už po akcích v Polsku, kde se nesetkaly s výraznějším organizovaným odporem, byly tyto tanky vyhodnoceny jako vysoce nekvalitní a nevyhovující požadavkům moderní války. Následovalo tentokrát již katastrofální vystoupení v Zimní válce. Přestože protitanková výzbroj Finů nebyla oslnivá kvalitou ani četností, jejich promyšlená organizovaná obrana pravidelně měnila nasazení těchto slaboučkých strojů v jednostranný masakr.

psali jsme: Video: Císařský gigant, německý tank A7V

Pod dojmem Zimní války rozhodlo vedení Rudé armády, že stroje budou při nejbližší příležitosti vyřazeny a nahrazeny novými. Jelikož však programy nárůstu ruských tankových sil byly nastaveny natolik optimisticky, že mu továrny vyrábějící tanky nestačily, přetrvaly nakonec stroje T-37 až do roku 1941 a německého vpádu. Za bojů proti wehrmachtu a jeho spojencům utrpěly strašlivé ztráty a byly urychleně staženy z fronty.

Pancéřové vlaky za druhé světové války

Užívané vagóny

  • dělostřelecký - vyzbrojený jedním či více kanóny.
  • pěchotní - vagón určený k boji i přepravě pěchoty
  • kulometný - vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
  • minometný - vagón určený ke střelbě z minometů
  • protiletadlový - vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
  • přepravní - vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
  • velitelský - vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
  • plošinový - nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
  • předběžný - neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.

Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné vlaky, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v prusko-francouzské válce. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v první světové válce. Bojovali na nich i českoslovenští legionáři při své sibiřské anabázi (např. vlak Orlík).

Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v Sovětském svazuPolsku a Německu. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v druhé světové válce. Němci však nepovažovali pancéřové vlaky za elitní zbraň a nevěnovali jim takovou pozornost. Měly jen pomocnou funkci u železničního wehrmachtu. Například, výzbroj těchto vlaků tvořila děla, která Němci ukořistili v obsazených zemích. V Rusku, když partyzáni vyhodili trať, přijel na místo vlak pracovní a část pancéřového vlaku, který zajišťoval ženisty před partyzány. Preventivní obranou bylo vypálení tříštivého šrapnelového granátu do směru, ze kterého se očekával útok.

obrněný vlak

V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. Mezi výhody patřila možnost vysoké hmotnosti opancéřování, zbraní i zásoby munice, protože se vlak pohyboval po zpevněném podloží. Nevýhoda vlaku spočívala v možnosti snadného omezení jeho pohybu nebo znehybněním demolicí kolejí před a za vlakem. Pro vyřazení z účinného boje postačilo i poškození lokomotivy.

Pro ochranu lokomotivy před najetím na minu a k jejímu palebnému krytí byla lokomotiva umisťována ke středu vlaku. Pro ochranu krajních pancéřových vozů byl před ně připojován předběžný plošinový vagón naložený volnými kolejnicemi. Tento vagón měl dva významy. Prvně aktivoval tlakové miny, ve druhém případě naložené kolejnice sloužily jako beranidlo při pokusu o zastavení vlaku překážkou, např. protijedoucím vagónem.

obrněný vlak2

Bohužel v Kyjevském muzeu se zachoval pouze jeden výsadkový vagon. Jak vidíte, je osazen dvěma střeleckými věžemi z T-34 s upravenou hlavní. Potíž je v tom, že ani u tohoto artefaktu nejsou bližší indicie o jeho nasazení v boji, množství osádky a úkolu samotného vagonu. Dle vnitřku prostoru lze soudit, že se jednalo o výsadkový vagon s palebnou podporou obou věží.

psali jsme: Americký tank s jaderným pohonem Chrysler TV-8

Na níže uvedeném obrázku se jedná dle tvrzení průvodců v muzeu o bitevní říční loď. Jak sami vidíte, čelo bylo chráněno standardním věží z tanků T-34, včetně kanónu. Nač vymýšlet něco, co již vymyšleno je. Nad věží tanků je další palpost, (nedalo se určit zda se jednalo o lehký kanón malé ráže, nebo velkorážní kulomet. Systém byl pravděpodobně využíván na jako protiletadlový komplex, ale i na pohyblivé cíle na obou březích Dněpru.

bitevní říční loď

Loď, jak vidíte, byla na zádi osazena lehkým kanónem bez krycích ocelových plášťů proti střelám. Něco podobného, co bylo na nástavbách u ponorek. O výzbroji této podivné lodi, její jméno nebo bližší informace se bohužel nepodařilo zjistit.

Bitevní říční loď2

Pokračování příště. V dalším článku se zaměříme se na plovoucí vozidla, lehké pěchotní vozy a dostanou prostor některé typy tankových prostředků (lehké a těžké tanky, houfnice a další speciality).

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Autor: Luděk Vokál

Tagy článku

-->