Předvánoční pohroma v Londýně: V roce 1952 zabil tisíce obyvatel smog

Předvánoční pohroma v Londýně: V roce 1952 zabil tisíce obyvatel smog
Autor: Wikipedia, volné dílo|Popisek: Velký smog v Londýně
06 / 04 / 2021, 10:00

Rok 1952 byl v Londýně poznamenán zabijáckým smogem, jemuž padlo za oběť 12 000 mrtvých.

Zima je nezvykle chladná a krby v hlavním městě Velké Británie jedou naplno, uhelné elektrárny chrlí do vzduchu tuny jedovatého oxidu siřičitého, a navíc ve stejné době dochází i k výměně elektrických tramvají za dieselové autobusy.

5. prosince se celé město probouzí do závoje mlhy, která obklopuje symboly Londýna jako Big Ben, katedrálu sv. Pavla a další. Situace je klidná, na mlhy jsou v Londýně přece zvyklí. Během několika hodin se však barva mlhy začala proměňovat v nepříjemný odstín nažloutlé hnědé, když se mísila s tisíci tunami sazí, které se do ovzduší dostávaly londýnskými komíny a výfuky automobilů.

Mlha, kombinovaná s kouřem tvořící smog, nebyla v Londýně nic nového, ale tato zvláštní „hrachová polévka“ rychle zhoustla v jedovatý guláš na rozdíl od všeho, co město kdy zažilo.

Teplotní inverze zabránila vzestupu londýnského sirného kouře z uhlí a nebyl žádný vítr, který by rozptýlil jedovatý smog. Škodlivá, skoro 50 kilometrů široká hmota, hemžící se štiplavými částicemi síry, páchla jako shnilá vejce a situace se každý den zhoršovala.

Smog byl tak hustý, že si obyvatelé některých částí města neviděli na nohy, když kráčeli temným městem. Pět dní paralyzoval Velký smog Londýn a ochromil veškerou dopravu kromě londýnského metra.

Kvůli špatné viditelnosti se lodní provoz na řece Temži zastavil, lety byly uzemněny a vlaky zrušeny. I v poledne řidiči svítili světlomety a vystrkovali hlavu z oken automobilu, aby něco v mlze viděli. Mnozí řidiči svá auta prostě opustili. Chodci padali na mastném černém slizu pokrývajícím chodníky. Úřady doporučily rodičům nepouštět děti do školy, na ulicích se drancovalo a kradlo.

Velký smog z roku 1952 byl mnohem víc než obyčejná mlha, stal se smrtícím pro starší lidi, malé děti a děti s dýchacími potížemi. Silní kuřáci byli zvláště zranitelní kvůli jejich již poškozeným plicím a kouření bylo v té době zejména u mužů zcela běžné.

Úmrtí na bronchitidu a zápal plic se zvýšily více než sedmkrát oproti normálu. Míra úmrtnosti v londýnském East Endu se zvýšila devětkrát. Počáteční zprávy odhadovaly, že díky smogu zemřelo asi 4 000 lidí.

Nežádoucí účinky však přetrvávaly a míra úmrtnosti zůstala do léta 1953 značně nad normálem. Mnoho odborníků nyní odhaduje, že Velký smog si vyžádal nejméně 8 000 životů a možná bylo obětí až 12 000.
Po pěti dnech života v sirném pekle se Velký Smog konečně 9. prosince zvedl, když prudký vítr ze západu vynesl toxický mrak pryč z Londýna do Severního moře.

Vláda premiéra Churchilla postupovala zpočátku pomalu a vypadalo to, že vlastně nechápe, co se přesně děje. Po vládním vyšetřování parlament schválil zákon o ovzduší z roku 1956, který omezil spalování uhlí v městských oblastech a pověřil místní rady, aby zřídily zóny bez kouře. Majitelé domů získali dotace na přechod z kotlů na uhlí na alternativní systémy vytápění.

 

Zdroj: History.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace