Překvapivě úspěšná plavba v dalekých vodách aneb ničitelská cesta velitele Lüddena

Překvapivě úspěšná plavba v dalekých vodách aneb ničitelská cesta velitele Lüddena
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: U-848 (ilustrační obrázek)
16 / 09 / 2022, 11:00

V lednu 1944 byla ponorková válka jednoznačně v rukou spojenců. Počet potopených lodí byl velmi nízký, naopak počet potopených U-Bootů vysoký.

První den po silvestru se U-188 připravovala k vyplutí. Kptlt. Siegfried Lüdden byl úspěšným velitelem. Již při své první plavbě 11. dubna 1943 potopil britský torpédoborec HMS Beverley, který se po kolizi s lodí Cairnvalona (4929 brt) nacházel na zadku konvoje ON 176, přičemž zahynulo 151 mužů a jen 4 se zachránili. Na zpáteční cestě však byla 2. května napadena letounem Whitley od 612. Squadrony. Kapitán byl zraněn a Matrosengefreiter Leo Rupp padl, když 14. května podlehl v pařížské nemocnici.

Na druhou výpravu vyplul vyléčený Lüdden 30. června a tentokrát 21. září potopil východně od Mogadishu americkou Cornelia P. Spencer (7176 brt), načež 5. října poškodil torpédem norský tanker Britannia (9977 t). Kapitán jej nechal doslova svázat ocelovými řetězy v Bandar Abbas a následně doplout do Bombaye, kde prošel provizorními opravami, aby se 19. prosince opět vydal na cestu do Adenu.

Na poslední třetí plavbu se U-188 vydala s cílem opět ve vzdálených vodách, kde se předpokládala menší aktivita ochranných sil a více samostatně plujících lodí. Britská Fort Buckingham byla zrovna na cestě Bombay - Durban - Buenos Aires (7122 brt), když se severozápadně od Malediv ozvaly dva výbuchy. Master Murdo Macleod padl, stejně tak 30 dalších. 28 členů posádky a 9 střelců bylo zachráněno 5. února motorovým tankere Ora a předáno HMS Redoubt. Dalším 8 přeživších vytáhl norský tanker Kongsdal. Pětadvácátého zasáhlo jedno torpédo Fort la Maune (7130 brt) východoseverovýchodně od Socotra Island. Ke dnu šla brzy ve 21.02 bez ztrát na životech. Celou šestapadesátičlennou posádku zahlédla Catalina a 6. února je korveta HMS Nigella dopravila do Adenu.

Lüdden pokračoval v ničitelské práci, když 26. ledna potopil britskou Samouri (7219 brt), opět bez ztrát na životech. Celá čtyřiceti devítičlenná posádka, včetně 10 střelců, byla vyzvednuta lodí Shahzada a dopravena do Adenu. Zajímavostí je, že i tato loď byla 9. července potopena ponorkou uprostřed Atlantického oceánu, což byla neskutečná smůla. Čtvrtou lodí, kterou U-188 poslala ke dnu, byla Surada (5427 brt). Dvě torpéda udeřila v 18.48, loď se rozlomila a v 19.06 potopila. Překvapivě celá posádka 103 mužů přežila. Ponorka šla na hladinu a vyslýchala přeživší ohledně ztrát a zásob vody. Ti byli vyzvednuti lodí Darro a opět skončili 29. ledna v Adenu.

Jízda pokračovala 29. ledna, kdy byla ve 22.07 řecká Olga E. Embiricos (4677 brt) trefena jedním torpédem. Stalo se tak 210 námořních mil západně od Socotry. Master Michael L. Manesis, 17 členů posádky a dva střelci zahynuli, zatímco 21 dalších bylo zachráněno britskou lodí Dramatist. Loď šla ke dnu za dvě minuty, takže počet přeživších je překvapivě vysoký. Deset minut poté se ponorka vynořila a na něco se zeptala muže na raftu. Ten jí odpověděl francouzsky, že ničemu nerozumí, tak raději odkvačila. Dramatist patřila k témuž konvoji CB 7, ze kterého řecká loď odpadla.

Čínská Chung Cheng (7176 brt), která pod svým původním názvem Murat Halstead vznikla v amerických loděnicích Permanente Metals Corp v Richmondu, byla torpédována 3. února 1944 a na dno putovala v pozici 13° 00'S, 54° 20'V. zahynulo 20 mužů, z toho drtivá většina čínských námořníků. 51 přeživších, včetně amerických důstojníků a vojenských stráží, bylo vyloveno britskou obchodní lodí za 12 hodin a dopraveno do Adenu, kde si mohli odpočinout v nemocnici.

Posledním úspěchem U-188 byla norská Viva (3798 t). V 19.06 byla neeskortovaná loď zasažena jedním torpédem na pravoboku, kde byl zničen i záchranný člun. Sedmatřicetičlenná posádka nastoupila do tří zbylých, zatímco v 19.41 dostala Viva ránu z milosti do levoboku. Za 7 min. následovala exploze kotlů a její konec. Záchrana přišla v podobě Marwarri. U-188 dorazila 19. června 1944 bezpečně do francouzského Bordeaux s nákladem cínu, wolframu, opia a chininu, tedy v Říši neskutečně vzácných věci. Podivné je, že 20. srpna byla prohlášena za služby neschopnou a 25. srpna potopena, jelikož nemohla uniknout přibližujícím se americkým vojskům.      

 

Autor: Mgr. Tomáš Bouzek, vojenský historik

 

Zdroj: history.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace