foto: Wikimedia Commons, volné dílo/Vertol VZ-2
Vertol VZ-2 byl americký experimentální konvertoplán postavený pro výzkumné účely společností Vertol Aircraft Corporation.
Velmi zvláštní vzhled a konstrukce, který si vysloužil řadu přezdívek, to byl americký stroj Vertol VZ-2A. Jednalo se o první konvertoplán koncepce VTOL (schopen vertikálního vzletu a přistání) na světě, který sloužil jako testovací stroj pro koncepci překlopného nosného křídla.
Psali jsme
Operace Christmas Drop zpopularizovaná filmem Vánoční výsadek, kdy zlá senátorka chce uzavřít základnu Andersen, protože ta druhá je v jejím…
O letounu neobvyklého tvaru se začalo uvažovat v polovině 50. let, sekce námořnictva Office of Naval Research udělila v roce 1956 kontrakt společnosti Vertol Aicraft Corporation pro stroj, který by měl schopnost vertikálního vzletu i přistání. Na financování nového projektu se podílela i americká armáda, naopak USAF neprojevila o konvertoplán s označením Model 76 se schopností VTOL zájem.
_in_flight_1960.jpeg.jpeg)
Vertol VZ-2 (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)
Vývoj stroje pokračoval poměrně hladce a 1. dubna 1957 se uskutečnil jeho roll-out. Délka konvertoplánu činila 8,05 m, výška: 3,15 m, rozpětí nosného křídla: 7,59 m. Stroj poháněl jeden turbohřídelový motor Avco Lycoming YT53-L-1 o tahu 630 kW. Konvertoplán měl podle původních propozic vyvinout maximální rychlost 215 km/h.
Psali jsme
USAF má důvod k radosti, před 35 lety byl nadzvukový strategický bombardér B-1B Lancer předán letectvu.
Testy na zemi začaly odvíjet v dubnu 1957 a 13. srpna se stroj poprvé odlepil od země (šlo pouze o visení). 23. července 1958 provedl první změnu letového módu z vertikální do horizontální polohy. Testy ukázaly, že ač stroj projevil nadprůměrné manévrovací schopnosti, byl hodnocen jako pomalý. Po končení armádních zkoušek byl VZ-2 předán NASA, která měla pokračovat v dalších testech až do roku 1965.
Ve výzkumném středisku NASA v Langley Research Center v Hamptonu ve Virginii prodělal testy ve vzdušném tunelu. Celkem konvertoplán absolvoval 450 letů včetně 34 přechodů z vertikálního do horizontálního letu. Následně byl umístěn do muzea National Air and Space Museum ve Washingtonu, D.C. V průběhu vývoje se tak vyrobil pouze jeden kus stroje.
Ambiciózní projekt narazil v průběhu 60. let na nedůvěru, kterou mu vyjádřil americký ministr obrany Robert McNamara. Američtí vývojáři v 70. letech usoudili, že koncepce letadla s překlopným křídlem již nepředstavuje budoucnost na rozdíl od stroje s překlopnými rotory. Později tak mohl vzniknout dnes již známý vojenský konvertoplán V-22 Osprey. Informace a data shromážděná z projektu VZ-2 nicméně posloužily jako další vodítko, k jaké koncepci se nakonec přiklonit.
Zdroj: historynet.com, Wikipedia
Tagy