Projekt konvertoplánu Vertol VZ-2 se nakonec nezdařil, ale poskytl cenná data

Projekt konvertoplánu Vertol VZ-2 se nakonec nezdařil, ale poskytl cenná data
Autor: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Vertol VZ-2
25 / 10 / 2021, 10:00

Vertol VZ-2 byl americký experimentální konvertoplán postavený pro výzkumné účely společností Vertol Aircraft Corporation.

Velmi zvláštní vzhled a konstrukce, který si vysloužil řadu přezdívek, to byl americký stroj Vertol VZ-2A. Jednalo se o první konvertoplán koncepce VTOL (schopen vertikálního vzletu a přistání) na světě, který sloužil jako testovací stroj pro koncepci překlopného nosného křídla.

O letounu neobvyklého tvaru se začalo uvažovat v polovině 50. let, sekce námořnictva Office of Naval Research udělila v roce 1956 kontrakt společnosti Vertol Aicraft Corporation pro stroj, který by měl schopnost vertikálního vzletu i přistání. Na financování nového projektu se podílela i americká armáda, naopak USAF neprojevila o konvertoplán s označením Model 76 se schopností VTOL zájem.

vertol

                                                  Vertol VZ-2 (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)

 

Vývoj stroje pokračoval poměrně hladce a 1. dubna 1957 se uskutečnil jeho roll-out. Délka konvertoplánu činila 8,05 m, výška: 3,15 m, rozpětí nosného křídla: 7,59 m. Stroj poháněl jeden turbohřídelový motor Avco Lycoming YT53-L-1 o tahu 630 kW. Konvertoplán měl podle původních propozic vyvinout maximální rychlost 215 km/h.

Testy na zemi začaly odvíjet v dubnu 1957 a 13. srpna se stroj poprvé odlepil od země (šlo pouze o visení). 23. července 1958 provedl první změnu letového módu z vertikální do horizontální polohy. Testy ukázaly, že ač stroj projevil nadprůměrné manévrovací schopnosti, byl hodnocen jako pomalý. Po končení armádních zkoušek byl VZ-2 předán NASA, která měla pokračovat v dalších testech až do roku 1965.

Ve výzkumném středisku NASA v Langley Research Center v Hamptonu ve Virginii prodělal testy ve vzdušném tunelu. Celkem konvertoplán absolvoval 450 letů včetně 34 přechodů z vertikálního do horizontálního letu. Následně byl umístěn do muzea National Air and Space Museum ve Washingtonu, D.C. V průběhu vývoje se tak vyrobil pouze jeden kus stroje. 

Ambiciózní projekt narazil v průběhu 60. let na nedůvěru, kterou mu vyjádřil americký ministr obrany Robert McNamara. Američtí vývojáři v 70. letech usoudili, že koncepce letadla s překlopným křídlem již nepředstavuje budoucnost na rozdíl od stroje s překlopnými rotory. Později tak mohl vzniknout dnes již známý vojenský konvertoplán V-22 Osprey. Informace a data shromážděná z projektu VZ-2 nicméně posloužily jako další vodítko, k jaké koncepci se nakonec přiklonit.

 

Zdroj: historynet.com, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace