Přežila Pearl Harbor i jaderné pokusy, její konec byl smutný. Neuvěřitelný příběh americké bitevní lodi USS Nevada

Přežila Pearl Harbor i jaderné pokusy, její konec byl smutný. Neuvěřitelný příběh americké bitevní lodi USS Nevada
Popisek: USS Nevada
22 / 06 / 2019, 16:00

Americká bitevní loď USS Nevada (BB-36) ze stejnojmenné třídy měla velmi zajímavý příběh. Její konec byl však smutný.

Plavidlo bylo první jednotkou třídy Nevada, která přinesla znatelný kvalitativní posun ve srovnání s předchozími či staršími třídami. Jednotky třídy Nevada - USS Nevada a USS Oklahoma byly prvními bitevními loděmi nesoucí třídělové věže, měly nové řešení pancéřování a kotle vytápěné naftou. Zároveň také byly posledními loděmi v této kategorii, které měly pouze dva lodní šrouby. Zastavme se ještě u problematiky pancíře. Na Nevadě byl totiž poprvé použit systém pancéřování ,,Všechno nebo nic" (All or nothing), což v praxi znamenalo, že životně důležité části chránil silný pancíř, ale méně důležité části lodě měly naopak slabou ochranu.

Stavba bitevní lodi USS Nevada začala v listopadu 1912 a na vodu byla spuštěna v červenci 1914. O necelé dva roky později pak byla uvedena do služby. Nevada byla 178 metrů dlouhá, 26 metrů široká, výtlak plavidla činil 27 500 (v roce 1916) (po skončení druhé světové války). Loď mohla dosáhnout rychlosti 20,5 uzlu (38 km/h). Pohon zajišťovalo 12 kotlů Yarrow, které poháněly již zmíněné dva lodní šrouby s celkovým výkonem 18 500 kW.

Co se týče výzbroje Nevady, byla vybavena 10 děly kalibru 356 mm ve čtyřech věžích (dvě vpředu, dvě vzadu) v konfiguraci 3-2-2-3 děla na věž. Pomocnou výzbroj tvořilo 21 děl ráže 127 mm uložených v kasematech po stranách. Ta se však posléze ukázala jako neefektivní a byla demontována. Další výzbrojí pak byly čtyři torpédomety ráže 533 mm.

Nevada sloužila do roku 1918 v tichém oceánu, pak se přesunula do Evropy a ,,zabojovala" si ještě v posledních bojích první světové války. Po jejím skončení sloužila v Atlantiku a východním Tichomoří. Ve dvacátých letech prošla rozsáhlou přestavbou a až do japonského útoku na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor sloužila v tichomořském loďstvu.

Nevada

                  USS Nevada po japonském útoku na americkou tichomořskou základnu Pearl Harbor

 

A právě překvapivý útok Japonců na tuto základnu mohl znamenat konec této bitevní lodi. Ale nestalo se tak. 7. 12. 1941, kdy došlo k napadení Pearl Harboru, měla Nevada velké štěstí, protože se dokázala vyhnout na rozdíl od ostatních plavidel většině japonským útokům. Nevada stačila sestřelit 4 japonská letadla, přesto ji zasáhlo torpédo a 5 bomb, nicméně i přes vážná poškození byla schopna odplout a najet na mělčinu, což ji zachránilo. Musela pak projít rozsáhlými opravami.

Nevada potom pomáhala v dalším nasazení chránit spojenecké konvoje před německými ponorkami, zúčastnila se rovněž operace Overlord, spojeneckého vylodění v Normandii v červnu 1944. Důležitou misí pak bylo poskytování palebné podpory při invazi na Okinawu, kde Nevada prokázala americkým a dalším jednotkám velmi dobré služby. Ty poskytovala i při jiných nasazeních, za což si vysloužila několik vyznamenání. Po válce ji však čekal smutný osud, protože se stala v důsledku svého stáří nepotřebnou a v roce 1946 v začínající studené válce sloužila jako cvičný cíl pro jaderné testy na atolu Bikiny (Operace Crossroads). Jednalo se první poválečné testy jaderných zbraní. 

                                     

                     Takto vypadala USS Nevada po dvou jaderných testech na atole Bikini v roce 1946

 

Nicméně stejně jako přežila japonský útok, nepotopila se ani po dvou jaderných testech na rozdíl od letadlové lodi USS Saratoga, i když při nich byla velmi vážně poškozena a zamořena radioaktivitou. V roce 1946 byla po ,,přežití" jaderných testů vyřazena odtažena na Havajské ostrovy. Tam její zajímavý příběh končí, protože 31. července 1948 byla potopena. 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace