Při rekordním letu v rychlosti 2 606 km/h přišel legendární Chuck Yeager málem o život

Při rekordním letu v rychlosti 2 606 km/h přišel legendární Chuck Yeager málem o život

12. prosince 1953, tedy jen několik málo dnů před 50. výročím prvního letu bratří Wrightových, dosáhl Maj. Charles E. Yeager maximální rychlosti Mach 2,44, což byla v té době nejvyšší rychlost dosažená pilotovaným letadlem. X-1A se ale následně dostala úplně mimo pilotovu kontrolu. Otřesy stroje, který se dostal do rotace byly takové, že plastový kryt Yeagerovi helmy praskl.

Nakonec se zkušenému pilotovi, který byl nadšený z toho, že se může zúčastnit honu za maximální rychlostí, podařilo rotaci stroje stabilizovat v hustší atmosféře ve výšce asi 35 000 stop a úspěšně přistát na vyschlém jezeře Rogers Dry Lake.

Rekordní rychlost

Úkol byl splněn, Chuck Yeager, letecké eso se stal nejrychlejším mužem světa.

A kdo byl nejrychlejší muž padesátých let minulého století? Chuck pochází ze zemědělské farmy v Západní Virginii, kde v roce 1941 vystudoval vysokou školu. Po škole nastoupil do letectva jako mechanik, vzhledem ke svému nízkému věku nemohl nastoupit do pilotní školy, ale již dva měsíce poté se díky svému ostrému zraku stal žákem letecké školy.

V listopadu 1943 se Chuckova peruť přesunula do Británie, kde se prokázaly vynikající letecké a bojové schopnosti mladého Yeagera. Dne 12. října 1944 se stal prvním pilotem ve své letce, který se stal esem během jednoho dne sestřelením pěti nepřátelských letadel během jedné mise. Dva z těchto sestřelů byly bez jediného výstřelu poté, co když vletěl do palebné pozice proti Messerschmittu Bf 109, německý pilot zpanikařil a kolidoval se svým wingmanem. Chuck ukončil 2. světovou válku s 11,5 oficiálními vítězstvími, včetně jednoho z prvních vítězství nad proudovou stíhačku Me-262.

Po válce Chuck Yeager pracoval na prolomení zvukové bariéry, což se mu povedlo dne 14. října 1947, kdy na X-1 dosáhl rychlosti Mach 1.07 v nadmořské výšce 13 700 metrů nad Mohavskou pouští. 12. prosince 1953 Yeager vytvořil nový světový rychlostní rekord Mach 2,44, což odpovídá rychlosti 2 608 km/h ve výšce 22 770 metrů se strojem X-1A.

Od roku 1955 velel několika letkám v Německu, Francii nebonapříklad na Filipínách. V roce 1968 velel letce F-4 Phantom II v Jižní Koreji během krize. V roce 1969 byl povýšen na brigádního generála.

Do důchodu odešel v roce 1975, ale dál občas létal pro US Air Force a NASA jako konzultant a zkušební pilot na základně Edwards.

Naposledy překonal rychlost 1 Machu v roce 1997 při 50. výročí jeho letu s X-1 a to za kniplem stroje F-15D Eagle "Glamorous Glennis", kdy se honil s jinou legendou, Bobem Hooverem v F-16. Byl to i jeho poslední oficiální let pro americké letectvo - bylo mu 74 let!

 

Zdroj: NASA, chuckyeager.com

 

Tagy