Při výbuchu bitevní lodi Jamato šlehaly plameny 2 000 metrů vysoko

Při výbuchu bitevní lodi Jamato šlehaly plameny 2 000 metrů vysoko
Autor: Public domain, U.S. Navy photo NH 62582|Popisek: Ilustrační obrázek
07 / 04 / 2021, 10:00

S výtlakem přes 72 000 tun a vyzbrojena devíti děly hlavní ráže 18,1“ byla největší bitevní loď světa jedinou šancí Japonska na likvidaci, nebo alespoň zdržení flotily Spojenců u Okinawy. Bohužel pro tuto kolosální loď už bitevní lodě na moři nevládly, 7. dubna 1945 šla pýcha imperiálního námořnictva ke dnu i s většinou své posádky.

Invaze na Okinawu začala 1. dubna 1945 a japonské námořnictvo v reakci na to zahájilo operaci Ten-Go. Jamato, doprovázená křižníkem Jahagi pod velením slavného kapitána Tameiči Hara a osmi torpédoborci, se měla vydat na Okinawu a napadnout spojenecké invazní síly. Loď ale kvůli akutnímu nedostatku paliva měla dostat zásobu pohonných hmot jen na cestu tam – podle plánu totiž Jamato měla mezi Higaši a Jomitanem úmyslně najet na mělčinu, kde měla následně bojovat coby pobřežní baterie až do vystřílení munice či do svého zničení. Velitel námořní základny v Tokujamě nicméně na vlastní pěst přikázal dát Jamatu celkem 60% celkové kapacity paliva i za cenu snížení zásob pro jiná plavidla. Byl by to ponižující konec pro tuto majestátní bitevní loď, ale nedostatek paliva a dalších vojenských zdrojů způsobil zoufalá rozhodnutí.

Jamato

Jamato se s doprovodem vydala 6. dubna z japonské Tokuyamy v Japonsku směrem na jih k úžině Bungo. Americké síly o operaci Ten-Go věděly díky prozrazeným japonským vojenským šifrám a dvě americké ponorky USS Threadfin a USS Hackleback na blížící se Japonce čekaly, ale díky vysoké rychlosti svazu a změnám směru japonských lodí nebyly schopné zaútočit. Svaz tedy dále sledovaly a posílaly zprávy o jeho pohybu na americké velení.

Zjevným cílem Japonců byly spojenecké námořní síly u Okinawy a šest starších bitevních lodí pod velením admirála Mortona Deye bylo připraveno bránit invazní síly, ale nakonec bylo rozhodnuto vyslat na blížící se Japonce letecké síly.

V 8:00 hodin ráno 7. dubna objevila průzkumná letadla admirála Mitschera bitevní loď Jamato v půli cesty na Okinawu. Američané vyslali na Japonce ohromující údernou sílu 280 stíhaček, bombardérů a torpédových letadel.

Dvě hodiny byl japonský svaz cílem nemilosrdných leteckých útoků, ve vzduchu byla letadla z jedenácti letadlových lodí a nad obrovskou lodí jich bylo tolik, že reálně hrozily srážky útočících letadel. Obrovský cíl lákal piloty tak, že se z původně koordinovaného útoku stal boj o to, kdo první Jamato zasáhne. Jamato inkasovala dva zásahy bombou, jeden zásah torpédem a ke dnu šly dva doprovodné torpédoborce.

Druhý útok byl veden stovkou letadel a torpéda byla přenastavena tak, aby do lodi udeřila ve větší hloubce mimo protitorpédový pás. Po dalších zásazích torpéd se náklon lodi zvětšil na více než dvacet stupňů a kapitán učinil obtížné rozhodnutí zaplavit vnější strojovnu na pravoboku a utopit na svých stanovištích tři sta mužů ve snaze zabránit zkáze lodi.

Jamato byla zasažena deseti torpédy a sedmi bombami a navzdory drakonickému rozhodnutí o zaplavení strojovny na pravoboku se náklon lodi zvětšoval. Když dosáhl třiceti pěti stupňů, byl vydán rozkaz opustit loď. Kapitán a mnozí z další z můstku se rozhodli zemřít se svou lodí, ostatní se pokusili uniknout.

Ve 14:23 vybuchly přední skladiště střeliva a jak později popsal navigační důstojník z jednoho přeživšího torpédoborce: „Ohnivý sloup dosáhl výšky 2 000 metrů a mračno ve tvaru houby dosahovalo výšky 6 000 metrů.“

Výbuch největší bitevní lodi světa byl tak gigantický, že byl vidět až na japonské pevnině a exploze také údajně zničila několik amerických letadel pozorujících potopení bitevní lodi.

Když bylo po všem, speciální útočné síly byly téměř úplně zničeny. Jamato, křižník Jahagi a tři torpédoborce byly potopeny, několik dalších doprovodných lodí bylo vážně poškozeno. Z posádky 3332 mužů se jich zachránilo pouhých 267. Američané ztratili 10 letadel a 12 pilotů.

Zdroj: The National Interest, Japan Times, Warhistoryonline, History.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace