Popisek: Jervis Bay
Jervis Bay byl britský zaoceánský parník přestavěný v době druhé světové války na ozbrojené obchodní plavidlo - pomocný křižník. V této roli Britové loď rovněž ztratili - při mimořádně odvážné, ale současně beznadějné akci, když loď pomáhala zachránit konvoj, který doprovázela. Jervis Bay na sebe tehdy přilákala palbu německé kapesní bitevní lodi Admiral Scheer, aby byla v jednostranně vedené bitvě potopena.
Jervis Bay, pojmenovaná podle zátoky nacházející se necelých 140 km jižně od Sydney v australském státu Nový Jižní Wales, byla jednou z pěti sesterských lodí postavených pro společnost Australian Commonwealth Line. Pojmenování plavidel po zátokách představovalo v této firmě tradici. Plavidla sloužila na linkách provozovaných jednou měsíčně mezi Brisbane a Londýnem. Loď postavila v roce 1922 společnost Vickers Ltd. v loděnici Barrow ve Furness (severozápadní Anglie). Při první plavbě převážela vystěhovalce z velké Británie do Austrálie. V roce 1928 přešly parníky nesoucí jména podle zátok do vlastnictví společnosti White Star Line Ltd. lorda Kyslanta. Tato firma však o pět let později zbankrotovala a plavidla převzala nově vytvořená Aberdee and Commonwealth Line, která nechala lodě sloužit k účelu, pro nějž byly postaveny.
psali jsme: Chlouby Hitlerovy Kriegsmarine Bismarck, Scharnhorst, Graf Spee na barevných záběrech
V září 1939, když začala druhá světová válka, se Jervis Bay nacházela v Londýně. Tam ji převzala britská vláda. Loď prošla přestavbou a nastoupila do služby jako pomovný křižník, který se používal k hlídkování a k ochraně námořních tras, na jejichž provozu Velká Británie silně závisela. Loď byla rychle ozbrojena, dostala sedm děl ráže 152 mm (šlo však o zastaralý model Mk VII činil pouhých 12 985 m. Zaměřovací systém byl v tomto případě spíše zdrojem iluzí než skutečně fungujícím zařízením. Loď v podstatě nebyla schopna se ubránit proti ničemu kromě střepin granátů, takže její skutečná hodnota jako bojového plavidla byla velice malá.
Do nové role nastoupila Jervis Bay s původní civilní posádkou i kapitánem, které doplnila jen obsluha děl z řad příslušníků válečného loďstva. V květnu 1940 byla Jervis Bay přesunuta k ochraně konvojů v severním Atlantiku, kde německé hladinové lodě, ponorky i letouny značně ohrožovaly schopnost Velké Británie dopravovat do země zásoby paliv, potravin a válečného materiálu.
Koncem října 1940 se stala loď Jervis Bay jediným eskortním plavidlem, které doprovázelo konvoj 37 obchodních lodí H. X. 84 mířící z Halifaxu v Novém Skotsku do Velké Británie.
psali jsme: Jedinečné barevné záběry legendárního HMS Hood z roku 1939
5. listopadu 1940 asi v 15:00 dostihla konvoj přibližně v polovině cesty mezi Newfoundlandem a Irskem německá loď Admiral Scheer, jejíž hlavní trumfy představovalo šest děl ráže 280 mm, dokonalý systém řízení palby, pancéřování a vyšší rychlost. Kapitán S. E. Fogarty Fegen došel okamžitě k závěru, že jedině obětováním vlastní lodi vykoupí čas pro ostatní plavidla konvoje H. X. 84, aby se rozptýlila, a tudíž zároveň sníží naději německého útočníka na potopení celého konvoje. Poté, co rozkázal, aby se konvoj rozptýlil, zamířil Fegen se svým v podstatě bezbranným plavidlem co nejvyšší rychlostí k německé lodi, aby se k ní dostal na dostřel svých zastaralých zbraní. Trvalo 15 minut, než byla Jervis Bay zničena. potopila se přibližně ve 20:00 a zahynulo přitom 190 z 259 členů posádky.

Ačkoli se německé lodi Admiral Scheer podařilo poslat ke dnu ještě pět dalších plavidel z konvoje, dosáhly by britské ztráty mnohem větších čísel, kdyby nebylo statečné oběti Jervis Bay. Jako uznání hrdinství, které projevil on i celá posádka, obdržel kapitán Fegen posmrtně Victoria Cross (Viktoriin kříž) ,,za chrabrost projevenou při beznadějné akci a za to, že položil život za záchranou mnoha lodí, jejichž ochrana mu byla svěřena". Pětašedesát trosečníků z Jervis Bay zachránila neutrální švédská loď Stureholm.
Zdroj: Lodě 20. století