Autor fotografie: U.S.Navy, volné dílo|Popisek: U-848, jiná ponorka typu IXD
V lednu 1945 již bylo Německo po spojenci odraženém útoku v Ardenách na pokraji kolapsu. Zbývalo ještě několik měsíců tvrdých bojů, ale postup z východu i ze západu byl nezadržitelný, přesila na zemi, ve vzduchu a samozřejmě i na moři zcela zjevná a nezvratitelná. Přesto ještě v té době operovaly německé ponorky na druhé straně planety a jedné z nich se podařil jeden z mnoha husarských kousků: pronikla do novozélandského přístavu Gisborne Harbor. Její operace v této oblasti nebyly veřejnosti známé, dokud jeden ze členů posádky nepublikoval v roce 1992 svůj válečný deník. U-862 nepatří mezi nejúspěšnější ponorky Kriegsmarine, ale její válečné osudy jsou mimořádně pestré.
U-862 byla velkou ponorkou typu IXD2 o výtlaku 1610 tun na hladině a 1799 tun pod hladinou. Do služby vstoupila 7. října 1943, tedy v období, kdy již německé ponorkové loďstvo čelilo v Atlantiku propracované taktice ochraně konvojů využívající vyspělé technologie k jejich detekci i napadení a rostoucímu počtu doprovodných plavidel včetně ponorkám smrtelně nebezpečných eskortních letadlových lodí. Ponorky IXD2 byly velmi rychlé, na hladině dokázaly překonat rychlost 20 uzlů, a bezmála sedmiuzlovou rychlostí se pohybovaly pod hladinou. Při deseti uzlech urazily více než 23 tisíc kilometrů. Nesly 24 torpéd pro čtyři příďové a dva záďové torpédomety, námořní dělo SK C/32 ráže 105 mm s kadencí 15 ran za minutu a dostřelem 15 km, a protiletadlové zbraně ráže 37 a 20 mm.
Před svou první patrolou zahájenou v květnu 1944 byla U-862 vybavena šnorchlem. Nešlo o německý vynález - Němci se vynálezu zmocnili po pádu Nizozemska v roce 1940. Šlo o jednoduché řešení umožňující ponorce využívat dieselových motorů v periskopové hloubce. Průduch přiváděl k motorům vzduch, a ponorka tak nebyla závislá na kapacitě baterií pro elektromotory. Zprvu zařízení Němci mnoho pozornosti nevěnovali a z holandských ponorek zařazených do služby Kriegsmarine jej dokonce odstranili. Ale v roce 1943 s dramaticky narůstajícími ztrátami se situace změnila. Letadlové lodě uzavřely dosud bezpečné prostory Atlantského oceánu, kde se ponorky nemusely obávat leteckého průzkumu a útoků a mohly dobíjet na hladině své baterie - šnorchl byl určitým řešením, byť měl své nevýhody: omezoval rychlost pod hladinou, dlouhý pobyt pod hladinou znamenal hromadění odpadu v ponorce, a v případě selhání spotřebovaly pracující dieselové motory vzduch v malém člunu velmi rychle a podtlak vedl k bolestem i poškození ušních bubínků. Kromě šnorchlu nesla experimentálně také užitečný námořní pátrací radar FuMo 65 Hohentwiel s dosahem asi 13 km.
U-862 byla v rámci 33. ponorkové flotily, resp. její části označované jako Monsun Gruppe, určena pro službu v Indickém a Tichém oceánu. V září 1944 zakotvila na základně Penang v Japonci ovládané Malajsii. Německé ponorky se ve východní Asii objevovaly od poloviny roku 1943. Šlo o nouzové řešení, jak pokračovat v transportu cenných surovin (například niklu) v době, kdy si hladinové dopravní lodě již nemohly takové cesty dovolit. Protilodní patroly byly druhým, doplňkovým úkolem ponorek. Protiponorková ochrana zde zdaleka nebyla tak intenzívní jako v Atlantiku, ovšem současně zde také nebylo zdaleka tolik potenciální kořisti.
Cestou do Penangu U-862 pětkrát skórovala, jejími oběťmi byly britské a jedna americká loď, potopené v Mosambickém průlivu a Indickém oceánu, a nechybělo málo, aby potopila také ponorku... ovšem samu sebe. Byla kromě šnorchlu vybavena také akusticky naváděnými torpédy T5/G7es Zaunkönig. Vypálila jej proti zjištěnému tankeru, ale torpédo začalo opisovat kružnici a chytilo se zvuku vlastního šroubu německé ponorky, která sebezničení unikla jen bleskurychlým ponorem. A 20. srpna si na ni vylámala zuby Catalina 265. perutě RAF - útok byl odražen a létající člun osádky protiletadlových zbraní sestřelily. Následnému honu ponorka úspěšně unikla.
video: youtube
Na druhou patrolu vyplula U-862 v prosinci 1944. Směřovala do australských vod, proplula kolem jižního pobřeží Tasmánie, u Sidney potopila 25. prosince americkou transportní loď a pak zamířila k Novému Zélandu. Zde se jí podařilo dostat se 14. ledna nepozorovaně z nečekaného směru, velmi mělkým průlivem, do přístavu Gisborne Harbor, ale příležitost napadnout zde nepřítele neměla. Zrodila se dokonce legenda o tom, že kapitán Timm vyslal na pevninu námořníky, aby na nedaleké farmě získali čerstvé mléko. Druhého dne pak neúspěšně napadla dopravní loď v Hawkově zálivu.
Poslední obětí U-862 se stala 6. února americká zásobovací loď Peter Silvester o výtlaku 2700 tun převážející 317 mul a 107 vojáků, čímž se ponorka dostala na celkové skóre 42374 BRT a sedm lodí. Po německé kapitulaci, která vstoupila v platnost 8. května 1945 ve 23:01 SEČ (tj. v Malajsii 9. května v 06:01) byla v Singapuru převzata japonským císařským námořnictvem a zařazena 15. července 1945 jako I-502. K jakékoli akci ovšem již nebyla příležitost. O měsíc později kapitulovala ponorka podruhé a 13. února 1946 fregatou HMS Loch Lomand řízeně potopena v Malackém průlivu.
Korvetní kapitán Timm a členové posádky U-862 byli Japonci internováni a stále drženi v Singapuru, když tam 12. září 1945 dorazily jednotky britského námořnictva. Němečtí námořníci buvoud v červenci 1946 odvezeni do Velké Británie a Timma z britského zajetí propustí až v dubnu 1948.
Zdroj: uboat.net, aucklandmuseum.com