Příběh posádky torpédované britské lodi Empire Wave: Omrzliny, amputace a halucinace na širém moři

Příběh posádky torpédované britské lodi Empire Wave: Omrzliny, amputace a halucinace na širém moři
18 / 05 / 2018, 10:00

Empire Wave byla britskou lodí, která byla v roce 1941 torpédována německou ponorkou U-562 asi 500 mil od mysu Farvel (Grónsko). Přeživší pak čekaly nejtěžší dny jejich životů.

2. října 1941 postihla britskou obchodní katapultážní loď (CAM - Catapult aircraft merchant ship) Empire Wave katastrofa. Plavidlo, které bylo na cestě ze Sunderlandu do Halifaxu, se ocitlo v hledáčku německé ponorky U-535. Ta neváhala a zhruba 500 mil od mysu Farvel u Grónska Empire Wave s 60 členy posádky torpédovala. 27 mužům se podařilo zachránit, když rychle nastoupili do záchranného člunu. 

psali jsme: Moře se stalo osudem nezlomného českého esa

V tento okamžik nemohli přeživší tušit, jakým osobním martýriem si projdou. Vzhledem k tomu, že se ocitli sami v chladném Atlantiku, byli pravidelně sužováni omrzlinami, zimoum žízní, hladem i rozbouřeným mořem. Brzy si však uvědomili holou realitu, která velela, že se musí dostat na Island, který byl od nich vzdálen přes 500 mil. Museli se spolehnout při navigaci na hvězdy a hlavně na štěstí. Důstojník John Cameron, který katastrofu Empire Wave přežil, si vedl i v těchto těžkých chvílích deník, do něhož si zapsal, s jak těžkými podmínkami se musel záchranný člun s přeživšími vypořádat.

Po pěti dnech na moři se námořníci začali stěžovat znecitlivění jejich nohou vlivem velmi chladného počasí. Museli si tak navzájem pomáhat je masírovat, aby zajistili fungování krevního oběhu. To však zpravidla nepomáhalo. O několik dnů později tak měli všichni přeživší doslova černé nohy. Vinou mrazu začaly některým i prsty na nohou tuhnout, jiní prodělávali halucinogenní stavy.

psali jsme: Když vlastní loď opustí posádku. Němečtí námořníci na strastiplné cestě domů přežili i nemožné

Dvanáctý den od potopení lodi zemřel člen posádky Donald McPhee. Ostatní již byli tak zesláblí, že ani nemohli zvednout ruce a svého kamaráda pochovat v moři. O dva dny později si Cameron do deníku zaznamenal, že bylo extrémně chladno a všichni muži ve člunu se třásli zimou. Navíc nejedli, měli žízeň a trpěli rozsáhlými omrzlinami.

psali jsme: Snažil se najet lodí na německou ponorku, zaplatil za to životem. Neuvěřitelný příběh odvážného britského kapitána

16. října však přišel po strastiplné cestě zázrak. Islandský rybářský trawler přeživší zachránil. Všichni z nich byli v žalostném zdravotním stavu, vyhladovělí s omrzlinami, někteří již byli v bezvědomí či trpěli halucinacemi a neuvědomili si, že jsou zachráněni. Museli být posléze převezeni do nemocnici v Reykjavíku. Přeživším musely být amputovány prsty na noze vinou vážných omrzlin, jednomu z nich musely lékaři amputovat obě nohy. Dva z nich z nich se již nepodařilo zachránit, což byla daň za pobyt za nesnesitelných podmínek na moři. Námořníci však dokázali přežít zdánlivě nemožné a v životní zkoušce tak obstáli.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival  - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Zdroj: warhistoryonline.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace