Proč se nedostal monstrózní MACH 3 bombardér XB-70 do výroby?

Proč se nedostal monstrózní MACH 3 bombardér XB-70 do výroby?
Autor: NASA|Popisek: XB-70 Valkýrie
20 / 03 / 2019, 13:00

Tohle monstrum ze 60. let minulého století bylo tak rychlé, že pýcha ruského letectva, těžký bombardér Tu-160 by vedle něj vypadal jako podzvukový stroj, i kdyby letěl na maximum. Americký bombardér totiž letěl rychlostí až 3 309 km/h!

North American XB-70 „Valkyrie“ byl americký letoun, vyvíjený v 50. letech 20. století jako výškový jaderný bombardér dlouhého doletu, schopný operovat při stálé rychlosti více než 3 Machy! Tato neskutečná rychlost ji měla chránit před zachycením a zničením stíhacími letouny Sovětského svazu, v době vývoje jediné efektivní protiletadlové zbraně.

North American Aviation XB-70 Valkyrie Bomber

 Problém ale nastal po zavedení nové generace raketových střel země – vzduch do výzbroje jednotek protivzdušné obrany SSSR, což přineslo podstatné zvýšení rizika, které by podstupoval každý stroj pohybující se ve velkých výškách. Například vyhledávací radiolokátor sovětského protiletadlového raketového systému S-75 Dvina měl dosah 274 km, což dávalo i při vysoké rychlosti B-70 operátorům asi pět minut – mnohem více, než je nutné – k provedení útoku na pronikající bombardér a jeho poškození nebo zničení raketovou střelou.

Psali jsme: Největší a nejtěžší stíhač světa: Tu-128
 
Předpokládané náklady na zavedení letounu do výzbroje, technologické problémy a nová role při nasazení strategických bombardérů, definovaná na začátku 60. let, znamenaly ukončení projektu monstrózního bombardéru XB-70.

Psali jsme: Video: Srážka nejrychlejšího letadla světa s dronem v rychlosti Mach 3,25

Byly postaveny jenom dva prototypy, které sloužily při výzkumu chování velkých letounů za letu vysokou nadzvukovou rychlostí. První z nich je vystaven v Národním muzeu USAF na základně Dayton.
 
Druhý prototyp to neměl od začátku lehké. 30. dubna 1966, utrpěl zkrat v systému zatahování podvozku krátce po vzletu z letecké základny Edwards. V důsledku této poruchy se příďový podvozek zasunul jen částečně a došlo k poškození pneumatiky.

Psali jsme: Video: B-52 ztratila ocas, ale posádka přesto přistála

Posádka se snažila příďové kolo opět spustit dolů, ale záložní hydralika selhala. Zkusili dvakrát takzvaný manévr touch and go, kdy měl náraz o přistávací plochu pomoci podvozek uvolnit. Nepovedlo se a už to vypadalo, že se budou muset vystřelit a superdrahý 3 machový bombardér nechat zničit.

Naštěstí byla Valkýrie natankovaná a tak mohla s posádkou kroužit 2 hodiny okolo letecké základny, aby pozemní řídící centrum něco vymyslelo. Jedinou cestou se ukázalo zkratování záložního okruhu, kde selhal jistič. Problém byl v tom, že posádka neměla čím. Nakonec našel jeden z členů posádky, Joe Cotton kancelářskou sponku a pomocí ní se mu povedlo obejít poškozený jistič a obrovský stroj přistál se zablokovanými třemi brzdami ze čtyř, v důsledku čehož shořela hlavní přistávací kola Valkýrie.

O dva týdny později už ale stroj mohl zase vzlétnout. Svému osudu ale tenhle stroj neunikl a byl zničen během letecké srážky 8. června 1966.

 

Zdroj: Tacairnet

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace