Prostořeký německý elitní pilot, co si otevřel pusu na Göringa

Prostořeký německý elitní pilot, co si otevřel pusu na Göringa
Autor: Bundesarchiv, CC-BY-SA 3.0|Popisek: Heinz Bär
02 / 11 / 2020, 10:00

Heinz Bär patřil k německým leteckým esům. Celkem má na kontě 220 sestřelů nepřátel - 96 na Východní frontě a 124 na Západě. Právě Bär vstoupil do dějin tím, že byl ,,drzý" na vysoce postaveného nacistu Hermanna Göringa.

Heinz se narodil 25. března 1913 v Sommerfeldu nedaleko Lipska. K stíhacímu letectvu se dostal na základě pokusu o akrobacii s dopravním Ju 52, nastoupil u I./JG 51. Bojoval nad Francií a také během bitvy o Británii, kdy se 2. září 1940 jeho poničený stroj zřítil do vod La Manche. Fyzicky zdatný Heinz po dopadu do vody začal plavat směrem k obsazené Francii a po dvou hodinách se zachytil na bóji, odkud ho vylovil hlídkový člun.

Když se dostal na břeh, potkal se s velitelem Luftwaffe, Hermanem Göringem, který se prý pilota zeptal, zda je Kanál studený. Prostořeký Heinz Göringovi odpověděl, aby si sedl do letadla a odletěl nad Anglii, a pak že to zcela jistě pozná.

U své jednotky JG51 byl Heinz Bär v okamžiku, kdy Německo napadlo Sovětský stav a německému pilotovi utěšeně narůstal počet sestřelů. 31. srpna 1941 dosáhl svého nejlepšího výsledku, když sestřelil osm sovětských bombardérů!

I nad SSSR byl sestřelen a po delším pobytu v lazaretu se v únoru stal velitelem I./JG77 v severní Africe. Po porážce Osy v Africe se vrací nad evropské bojiště, kde v roce 1944 od 10. února do 6.března sestřeluje 13 amerických čtyřmotorových bombardérů, což za takto krátkou dobu žádný jiný pilot nezvládl.

22.dubna dosahuje Heinz již svého 200. sestřelu a od 1.června velí jednotce JG3 Udet, kdy se účastní i poslední velké akce, na kterou se v té době již velmi oslabená Luftwaffe zmohla, operace Bodenplatte.

Na konci války získává proudový letoun Me-262, se kterým sestřeluje 16 spojeneckých letounů. Jeho speciální Me 262 byl kromě standardních proudových motorů vybaven i raketovým motorem z Me 163, což Bärovi umožňovalo vystoupat do výšky 10 000 metrů za pouhé 3 minuty.

Během druhé světové války obdržel Rytířský kříž a k němu následně Dubové ratolesti a Meče. Obtloustlý šéf Luftwaffe Göring mu ale jeho drzost nezapomněl, a tak Heinz nikdy nezískal ke svému kříži Brilianty.

Po válce působil jako konzultant a zkušební pilot sportovních letadel. 28. dubna 1957 ve věku pouhých 44 let osmý nejlepší pilot Luftwaffe umírá v troskách letadla LF-1 Zaunkoenig u Braunschweigu.

 

Zdroj: Esa Luftwaffe, Wikipedie

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace