Prototyp YF-23: Měl ambici porazit Raptora, americké letectvo nakonec vsadilo na méně riskantní kartu

Prototyp YF-23: Měl ambici porazit Raptora, americké letectvo nakonec vsadilo na méně riskantní kartu
Autor: public domain|Popisek: Prototypy YF-23
05 / 11 / 2020, 12:00

S nadsázkou řečeno stačilo málo, aby se namísto F-22 v soutěži o stíhače, určeném k získání vzdušné nadvlády, objevil YF-23. Rozhodla však nakonec i jiná kritéria, než byly kvality obou letounů.

Začátek 80. let se v USA nesl ve znamení hledání moderního stíhače určeného k získání vzdušné nadvlády. Hledání mělo býz zároveň odpovědí na sovětské Su-27 a MiG-29 a americký stíhač měl nahradit  stroje F-15.

USAF oslovila celkem devět firem, aby předložily design nového stíhacího letounu, přičemž odpovědělo sedm z nich. Vedení amerického letectva nakonec v roce 1986 ukázalo na firmy Northrop a McDonell (jako subdodavatel), tradiční výrobce letadel, které tvořily jednu vývojovou skupinu, a na Lockheed, jenž představoval druhou konkurenční vývojovou větev.

Zmíněné firmy pak měly vyrobit stíhač nové generace pro letectvo USA, které vývoji přikládalo mimořádnou pozornost. Světlo světa posléze spatřily dva prototypy vyrobené firmami Northrop/McDonell označené jako YF-23. První se jmenoval ,,Black Widow II a byl osazen motory Pratt & Whitney YF119-PW-100. První let se uskutečnil v srpnu 1990. Druhý prototyp ,,Gray Ghost" měl zabudovány motory General Electric F120-GE-100 a vzlétl dva měsíce po prvním prototypu.

Vývoj vypadal dobře, protože YF-23 prokázal velmi dobré schopnosti zejména v nadzvukovém letu. Kde to naopak drhlo, byla manévrovatelnost stroje při velmi malých rychlostech.

Druhá skupina pod taktovkou Lockheedu se subdodavateli Boeingem a General Dynamics pak prezentovala svůj konkurenční prototyp, označený jako YF-22 (později F-22), který se představil také ve velmi dobrém světle.

yf-22

                               Konkurenční projekt Lockheedu YF-22 (Zdroj: Wikipedia, public domain)

 

Vedení USAF tak bylo postaveno před složitou otázku výběru. Northrop měl hendikep v tom, že pracoval i na bombadéru B-2 Spirit a u tohoto projektu došlo k překročení nákladů, což se vedoucím činitelům v Pentagonu nezamlouvalo. Nakonec Lockheed představil takový letoun, který by byl v očích Pentagonu i USAF méně rizikovým z finančního hlediska a americké letectvo současně věřilo, že se se podaří u projektu YF-22 minimalizovat další finanční výdaje.

Konečné rozhodnutí tak padlo v roce 1991 na prototyp YF-22, který měl napříště tvořit páteř amerického stíhacího letectva a stát se nejlepším letounem pro vybojování vzdušné nadvlády. YF-23 však v čase soutěže rozhodně nebyl horším letounem a mnozí zaineresovaní odborníci považovali právě YF-22 za horší stroj, co se týče celkového výkonu. V některých parametrech byl dokonce YF-23 lepší než jeho konkurent z Lockheedu.

USAF však vsadilo na méně ,,riskantní kartu" z jejího pohledu. A nutno říct, že s odstupem času udělala dobře. F-22, jehož výroba skončila v roce 2011, je stále jednou z nejmodernějších stíhaček na světě, kterou USA odmítají prodat i svým nejloajálnějším spojencům, například Izraeli. Celkem se ho vyrobilo 195 kusů a v minulosti se objevila volání i po tom, aby se jeho výroba opět obnovila.

 

Zdroj: National Interest, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace