Proudový XP-79 měl likvidovat nepřátelské letouny taranem, ambiciózní projekt však pohřbil už první let

Proudový XP-79 měl likvidovat nepřátelské letouny taranem, ambiciózní projekt však pohřbil už první let
Autor: public domain|Popisek: Prototyp XP-79B
11 / 10 / 2020, 10:00

XP-79 byl americký projekt stíhacího samokřídla (kluzáku) s proudovým pohonem, který byl navržen k likvidaci nepřátelských strojů taranem. Nicméně ambiciózní plán nakonec nevyšel a projekt byl zrušen.

Design stíhacího samokřídla se zrodil v hlavě John K. Northropa, který s ním měl smělé plány. Stroj měl totiž ničit nepřátelské stroje nikoliv municí, ale taranem. Nápad Northrop dostal ještě za války, v roce 1942, a podle jeho představy měl XP-79 být rychlé a dosahovat až rychlosti zvuku.

Postupně spatřily světlo světa tři kluzáky. První, který měl označení MX-324, poprvé vzlétl 5. července 1944 ve vleku za letounem Lockheed P-38 Lightning. Zajímavé je, že kluzák použil za letu raketové motory stal se tak prvním americkým letounem, který letěl na raketový pohon.

Na druhé straně raketový pohon se neosvědčil a bylo rozhodnuto místo plánovaných dvou prototypů postavit pouze jeden (XP-79B) s dvojicí proudových motorů Westinghouse J30.

xp 79

                                                          XP-79B (Zdroj: Wikipedia, public domain)

 

Prototyp měl zdvojené ocasní plochy a zatahovací podvozek měl tandemové uspořádání se čtyřmi koly, po dvou za sebou. Křídlo bylo poloskořepinové konstrukce. Kromě klasických křidélek měl typ vstupy vzduchu pro kontrolu bočního vedení.Northrop a jeho tým věřil, že piloti budou moci vydržet daleko větší přetížení, pokud budou ležet na břiše. Pilot tak měl podle předpokladů snést přetížení až 20 G.

Rozpětí stroje činilo 8,54 m, délka 4,27 m, vzletová hmotnost 3 932 kg, maximální rychlost měla činit 880 km/h a dostup 12 200 m. I když bylo uvažováno o tom, že XP-79 bude vybaveno čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm, nakonec padlo rozhodnutí, že na něm nebude žádná výzbroj. Konstruktéři vsadili na pevná a silná křídla, která měla odvést ve vzduchu ,,špinavou práci". 

Skořepinová konstrukce stroje byla zhotovena namísto hliníku z hořčíku. Právě magnéziová monokoková konstrukce a její pevnost měly být hlavním předpokladem, aby křídlo mohlo plnit svůj účel - totiž taranovat ve spojení s velkou rychlostí ve vzduchu nepřátelské letouny. Zároveň zmíněná konstrukce byla Achillovou patou XP-79, protože byl vytvořen z vysoce hořlavého magnézia. Pilot se nacházel v nepřetlakové kabině.

Zdálo se, že vývoj pokračuje zdárně. Prototyp křídla byl v červnu 1945 dopraven na leteckou základnu na jezeru Muroc a vše bylo připraveno k prvnímu letu. Northrop věřil v životaschopnost stroje, a první vzlet měl jeho tvrzení dokázat. 12. září 1945 skutečně prototyp vzlétl, ale po několika minutách se zřítil k zemi. Pilot ztratil nad strojem, který se z neznámých příčin dostal do vývrtky, kontrolu, a nakonec zahynul. XP-79 po dopadu celý shořel.

Nešťastná událost vedla k tomu, že celý projekt byl zakrátko zrušen, a tak kromě prototypu, který shořel, už další stroj nevznikl.


Zdroj: history.net, Wikipedia

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace